rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Wienernougat värd att dö för

Kategori: Godis

I alla fall om man frågar min pappa. Och min farmor. Och min kusins man...
Den här wienernougaten är långt mycket godare än den man köper. Och busenkel att göra. Hur många bitar det blir beror på hur stora bitar du skär.

200 g mandelspån
300 g ljus choklad
500 g nougat

Rosta mandelspånen i en riktigt het, torr stekpanna tills den har fått fin färg. Tippa ut på ett fat och låt svalna. Vid det här tillfället kommer det lukta pringles i köket. Nä, jag skojar inte. Lukta på mandeln. I alla fall jag tycker att det luktar lite grann som pringles...
Klä en stor, avlång sockerkaksform men bakplåtspapper.
Smält samman choklad och nougat i ett vattenbad. Häll i mandeln, blanda ordentligt och häll upp i formen. Ställ i kylen att stelna, ungefär 1 timme. Skär sen i lagom stora bitar och förvara i en låda med bakplåtspapper mellan lagren. Låt gärna stå i kylen en bra stund till, så att allt stelnar ordentligt.


De här godsakerna blir fort populära på julens gottebord. Och jag, som inte är ett jättefan av mandel och nötter, tar gärna några bitar jag också. Men i det stora hela är det inte min favorit. Men rätt goda ändå ;)

 
If it's illegal to rock and roll, throw my ass in jail!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: