rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Köttfärspaj

Kategori: Paj & Pizza

Enkelt, gott och passande om man gör hundra saker samtidigt. Man kan lämna köket lite då och då, speciellt när pajen står i ugnen. Glöm den inte där bara ;)
Något jag missade med pajen, just för att jag gjorde hundra saker samtidigt, var att lägga paprika på pajen innan jag strök över creme fraicen. Fan! Det hade givit pajen lite mera krisp och friskhet. Gillar man inte paprika kan man byta ut det mot något annat. Majs kanske?

Deg:
125 g kallt smör eller margarin
3 dl vetemjöl
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
400-450 g köttfärs
1 gul lök
1-2 msk sweet chilisås
En skvätt soja
½ dl vatten
Salt
Peppar
Grillkrydda
Chilipulver
½ paprika, skuren i stavar
½ burk creme fraice
Ost

Börja med degen!
Nyp ihop smör och mjöl till en smulig deg. Tillsätt vattnet, en matsked i taget, och arbeta snabbt ihop en del. Tryck ut i en form, nagga ordentligt och ställ i kylen att vila i 20-30 minuter. Låt under tiden ugnen bli 225 grader varm och gör fyllningen.
Skala och hacka löken. Fräs den i olja i några minuter och släng i köttfärsen. Stek tills färsen är klar. Sen, för att pajen inte ska bli snustorr, pytsa i sweet chilin, sojan och vattnet. Krydda med salt, peppar, grillkryddan och chiliulvret. Jag var lite försiktig med chilipulvret. Jag ville inte att det skulle märkas för mycket, bara ge lite mild värme. Jag var mer generös med resten av kryddorna.
När köttfärsen smakar som du vill, ställ åt sidan tills det är dags att fylla pajskalet.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10 minuter och sänk ugnen till 200 grader. Fyll skalet med färsen, lägg på paprikan, bred på creme fraicen och strö på ett generöst lager ost. Grädda sen pajen tills osten smält och fått fin färg, ungefär 15-20 minuter.

 
Ihopmonterad och klar för gräddning!

 
Ät och var glad! Och trots att jag var en klant som glömde att lägga paprikan på pajen fick den vara med på tallriken ändå. Älskar man paprika så gör man ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här: