rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Pour some sugar on me...

Kategori: Allmänt

Jag är stans godisråtta och älskar allt som är sött. Jag skulle inte kunna leva utan socker. Vad skulle man annars söta med om det inte fanns socker?
Men det finns ju många olika sorters socker, och inte bara strösocker. Men vad heter de andra sorterna? Hur smakar de? Vad används de till? Det ska jag berätta!
 
Strösocker är det vanligaste och finns inte bara som strö, utan som sockerbitar också, men det visste ni redan :) Strösocker är ganska finkornigt socker och används till allt möjligt. Bakning, saftning, syltkokning, i inläggningar, i kaffe och te... Listan är lång.
 
Sen har vi florsocker. Finmalt, används som "mjöl" när man kavlar marsipan. Även florsocker kan man göra mycket på. Den kan pudras på kakor, användas som sötningsmedel och blandas till glasyr till mazariner och andra kakor. Det finns smaksatt florsocker, så att man kan göra glasyr med chokladsmak.
 
Pärlsocker används mest som dekoration. Gärna på chokladbollar och kanelbullar.
 
Rörsocker, eller råsocker som det förut hette, är gyllengult i färgen och det är lite grövre korn än strösocker och är även lite mer aromatiskt och har en mjukare sötma än strö. Det ska gå att ersätta strösocker med rörsocker i de flesta bakverk.
Jag tycker det känns lättare att säga råsocker, så då säger jag det. Och råsockerkakan jag gjorde igår är numera helt uppäten. Mina ena bror sa att det var den godaste sockerkaka han ätit. Kul att få höra ;)
 
Farinsocker är det inte bara socker i, utan även rörsockersirap. Så farin är en fuktigt, lite kladdigt socker som ska ha en aromatisk och lite kryddig smak.
Just för att det är ett fuktigt socker så blir det en stenhård klump om det torkar. Jag läste ett tips om att hålla ut sockret i en burk med tätslutande lock och ha i kylen.
 
Cane Syrup, eller rörsockersirap, är en sirap med ton av lakrits. Enligt dansukker.se så ska det runda av smaken på gryor och marinader. Det har inte testats här, men jag vet att något sött i maten rundar av och förhöjer smaker.
 
Gelésocker används, som namnet säger, till att göra gelé. Men även till puddingar, pannacotta och mousse.
 
Fruktsocker kommer såklart från frukter och bär, honung och grönsaker(?). Det påstås vara lättlösligt, så det passar i kalla desserter och drycker och ska ge en frisk smak.
 
Muskovadosocker finns både mörkt och ljust. Skillnaden på dom är att det ljusa har en kolaaktig smak, medan det mörka drar åt lakrits. Precis som farin så är det fuktigt socker, så det vore bäst att förvara det på samma sätt som farinet enligt tipset lite högre upp i inlägget. Jag testade en gång att byta ut ungefär hälften av strösockret i en smuldeg till ljust muskovadosocker. Jag märkte ingen skillnad då, så jag vill gärna testa att byga ut det helt.
 
Syltsocker är en blandning av socker, pektin, citronsyra och kaliumsorbat(enligt dansukker.se) och ska göra det lättare att lyckas med sylt eller marmelad. Jag har aldrig använt syltsocker, så jag vet inte hur resultatet skulle bli. Jag planerar att koka sylt till sommaren, men då tänkte jag göra det med vanligt socker
 
Och sist, men inte minst, Vaniljsocker! Denna fina ingrediens... Vad vore en vanlig sockerkaka utan vaniljsocker? Vad vore bakning över huvud taget utan vaniljsocker?
Visste nu att man kan göra eget vaniljsocker? Det har jag velat testa länge, så jag hoppas jag tar mig i kragen snart och testar(och berättar för er hur det gick förstås).

We rock!
Rockbruden

Kommentarer

  • Solveig Erikzen säger:

    Du är jätteduktig och rolig!

    2013-04-26 | 19:57:10

Kommentera inlägget här: