rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Rent mjöl i påsen?

Kategori: Allmänt

Hur många olika sorters mjöl finns det egentligen? Många... Men de smakar annorlunda! Det är klart att de smakar annorlunda och heter olika, annars hade det ju varit samma sak.

Vetemjöl känner alla till, det är det vanligaste. Det är finmalet mjöl av vete med mycket gluten i. Vetemjöl används ofta i diverse mjölblandningar. Det är ganska smaklöst, vilket ger neutrala bröd om man bara har vetemjöl

Rågmjöl är såklart av råg. Fullkornsmjöl, så hela kärnan i kornen används. Råg ger en väldigt härlig smak tycker jag. Men användes bara rågmjöl i en deg så blir brödet lätt kompakt, eftersom rågmjöl har sämre bakegenskaper än vetemjöl, så därför används de 2 mjölsorterna tillsammans.
Rågsikt en en blandning av siktat rågmjöl, så att grodd och skal sållas bort, och blandad med vetemjöl, ungefär 50/50 eller 40% rågmjöl och resten vete.

Grahamsmjöl är ett osiktat fullkornmjöl som görs av vete. Man tar hand om hela kärnan, så man kallar grahamsmjöl för en fullkornsprodukt.
Grahamsmjöl har lite dåliga bakegenskaper och degen blir lätt kladdig och jobbig att hålla på med. Men det ger god smak och lite tuggmotstånd.

Majsmjöl görs förstås av majs och är glutenfritt. Jag har aldrig använt det, så jag vet inte hur en deg blir av det eller hur det smakar. Men enligt wikipedia det ska gå att göra tortilla, majsbröd och muffins på det.
 
Durumvetemjöl är inte ett sädesslag som vete och råg, utan det är ett sorts gräs. Det används i pasta och cous cous för det mesta. Det kan även används i deg till ciabatta, baguette och pizzabotten. Men använd det för guds skull inte i kakor! Det blir segt(enligt wikipedia, men jag har inte testat. Men vore väl dumt att testa när någon tydligen har testat och fått sega kakor). Durumvetemjöl har en gul färg, så det blir en spännande färg på det som bakas med det.
 
 
Vetemjöl och rågsikt är det jag mest. Sen kan jag även ha i lite kli om det finns hemma. Just nu finns det lite vetekli hemma som jag kan behöva baka slut på ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: