rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Kycklinggryta med paprikaost

Kategori: Grytor och soppor

Idag kom min ena farbrors fru, "faster" T och min lilla kusin A :) T och farbror M ska på getaway rock festival som börjar imorgon. Men M kommer senare, troligen imorgon.
I vilket fall, det blev att laga mat till 6 pers, mig, bröderna, morsan och till T och A. Farsan jobbar sent, men det finns matlåda till honom ;)
Det blev kycklinggryta med ris. Halvvägs in i matlagningen tittade T in i köket och ville smaka. Och när hon väl gjorde det så fick man höra en massa tillfredställda hummanden. Både morsan, A och T åt som hästar, de slängde sig över kycklingen när jag ställde pannan på bordet. Kul att min mat uppskattas!

6-8 portioner

1 stor gul lök
700 g kyckling, jag använde lårfilé.
En rejäl näve blandsvamp (jag använde fryst, tinad blandsvamp) eller 1 burk valfri svamp
2.5 dl matgrädde
En halv liten ask philadelphia med grillad paprika
1 liten klyfta vitlök
Salt
Svartpeppar
Några droppar soja

Hacka löken och lägg i en skål. Skär svampen i små bitar. Är svampen färsk eller fryst och tinad så måste den förvällas, och det gör man genom att lägga svampen i kastrull, ingen olja eller smör, och sätter på medelstark värme. Då kommer vätskan koka bort. Rör då och då. När svampen är klar, när den inte släpper mer vätska, lägg i en skål och ställ åt sidan. Under tiden svampen förvälls så skär kycklingen i lagom stora bitar.

Bryn kycklingen i omgångar i en traktörpanna eller gryta och häll sen i en skål. När all kyckling är brynd, fräs löken i pannan en stund innan du har i kycklingen igen, plus svampen. Vänd runt lite, slå på matgrädden, häll lite vatten i gräddförpackningen, skaka och häll i grytan. I med färskosten, pressa i vitlöken och droppa i sojan. Rör om, låt bubbla upp och smaka av med salt och peppar. Red grytan tills du tycker att den är tjock nog.
Så, nu är grytan klar och redo att ätas med ett par slevar ris!


Wunderbart :D T sa flera gånger att det var jättegott, morsan tog 2 portioner, och det är ytterst sällan hon gör det och A åt som om hon aldrig hade sett mat. Matvrak ;)

Bang your head!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: