rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Söndagsgrillning med fläskfilé

Kategori: Grillat

Fläskfilé igen. Inte för att jag klagar ;) Samtidigt testade vi en spännande korv med bacon och äpple. Och jag höll återigen i grilltången istället för farsan.

Marinaden till fläskfilén var en 50/50 med marinad allround och grillolja med vitlök. Nu är båda de där slut, undrar om farsan tänkte testa någon ny marinad eller grillolja? Det skulle jag vilja i alla fall, mest för att det är roligt att upptäcka.

Men hur som helst, filén putsades, skars i skivor och lades i marinaden i ungefär en timme. Vi hade inte mycket mer tid, vi hade varit hos syrran och hälsat på. Därför skar vi köttet i skivor innan vi lade det i marinaden.
Starta grillen, på med lite aluminium- eller grillfolie på grillgallret och vänta på rätt glöd. Sen grillades köttet ganska snabbt, bara några minuter på varje sida. Jag grillade även lite majs till morsan. Korven kom farsan på i sista stund, så den grillade han.

Till detta blev det pommes och kall bea-sås.

Korven hade inte lika spännande smak som jag hade hoppats. Den var ganska tam, inget märkvärdigt. God, men inget speciellt. Jag hade hoppats att det hade varit lite mer krut i den. Lite mer av både bacon och äpple hade piffat upp den.
Filén var god, detsamma pommesen och såsen. Mätt blev man.


Igår var jag på Gävles stadsfest med ett par kompisar. Vi traskade runt, smakade på chips (jag smakade en sort utan att kolla, chilimix! Det brände i käften i flera minuter efteråt), jag köpte lite godis och en snygg klänning i svart och grönt.
Det fanns en bullride som jag försökte få min kompis att testa, men han tyckte inte att det var värt 40 spänn. Inte ville han heller när jag erbjöd att betala. Och jag erbjöd det enbart för att se om han klarade av det, och jag gissar på att jag hade fått skratta om han hade gått med på att sätta sig på fake-tjuren. Man har ju sett hur det kan gå i filmer ;)

Imorgon är det jobb, och blir det så varmt som väderrapporten säger så blir det ganska tomt. Men är det lågsäsong under sommaren så är det. Vi har ju ingen uteservering, fiket ligger nämnligen på källarplan i gallerian. Så somrarna kan bli lite tomma.

Nu ska jag smita iväg på lite sent blåbärsplock, sen ska jag rensa bären och försöka lista ut vad jag kan göra med dom och hallonen jag plockade igår.

You rock my world
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: