rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Home again och helstekt karre

Kategori: Potatis

Hemma igen efter en väldigt mysig helg i Knutby. Det har varit god mat, härligt sällskap och en massa härlig musik! För min farbror och hela hans lilla familj(ja, lilla jämfört med min egen, hehe) är hårdrockare ut i fingerspetsarna. Jag följde med farsan och min farbror ut på en sväng i bilen och då lyssnade vi på Judas Priest, bra skit det!
Senare, på kvällen, när vi hade ätit och satt och småpratade, gick vi och köade låtar på spotify. En massa punk, rock och metal, och så några pop-sånger. Men himla härligt i alla fall.
Jo, det blev hamburgare den dagen. Men det fanns 3 olika sorters korv också! Så jag mumsade i mig en... hm, tror det var kabanossen, som var kryddad med vitlök och paprika. De andra korvarna var extra kryddig sremska med chili och vitlök och en "traditionellt kryddad" chorizo med vitlök, cayenne och paprika. Men kabanossen(om det nu var den jag åt) var i alla fall riktigt god.

Men nu ska jag börja prata om dagens middag, bestående av helstekt fläskkarre, svampsås och kokt potatis!
Farsan stekte på hela 1 kilo!
Krydda köttet, farsan hade bara salt och vitpeppar på. Smält lite smör i en traktörpanna eller gjutjärnsgryta och bryn köttet runt om på hög värme. Sänk sen värmen så att den är medellåg. Lägg då på locket och låt steka tills köttet är klart. Vänd då och då så att ytan inte blir bränd.
Och var gäller fläskkött så behöver man lite fingertoppskänsla. Fläskkött ska vara helt genomstekt, men steker man det för länge så blir det torrt. Och är det ljust rosa i mitten så gör det heller inte så mycket. Är du osäker så stick en köttermometer mitt i köttets tjockaste del och stek tills innertemperaturen når 80-85. Då är köttet klart. Annars kan du göra som så att du skär ett snitt i köttet och ser på färgen. Men att skära ett snitt kan göra att köttet blir lite torrare, plus att snittet inte ser så fint ut. Så jag skulle i alla fall rekomendera en köttermometer om du är osäker på om köttet är klart.

Såsen är en bechamelsås med champinjoner på burk och lite soja i för att få den vackert brun. Just den här typen av sås är alltid uppskattat till potatis.

 
Mumsig söndagsmiddag! Och god matlåda till imorgon. För imorgon börjar jag jobba igen. På ett sätt ska det bli himla skönt att komma tillbaka, efter en hel vecka av slappande och resande. Man kommer tillbaka i rutin helt enkelt. Och det är skönt på sitt sätt det :)

Hm, undrar om jag ska ta och kvällsbaka lite grann...

Judas is rising!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: