rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Lyxgrillning med oxfilé

Kategori: Grillat

Idag lyxgrillar vi! Jag fyllde ju 20 i onsdags, men då jobbade farsan och då kändes det lite elakt att laga extra god mat när han inte kunde vara med och äta. Men nu, när han och kusin C är på besök, då skulle det grillas oxfilé!
Synd bara på att vädret inte var på våran sida. Från att ha nästan 30 grader i skuggan på morgonen till att det började regna och åska. Men grillade gjorde vi i alla fall! Farsan flyttade på grillen så att den stod precis framför boden, så kunde han stå under tak med sin öl och sin grilltång utan att bli blöt. Och köttet låg i tryggt förvar under locket på grillen. Men äta fick vi göra inomhus.

Det farsan gjorde var att penska filén med Santa Marias sweet chili marinad. Själva köttet har ju mycket smak, och den vill man ju känna. Så lite smak bara på ytan verkade som en bra idé. Sen grillades köttet tills det var ganska rött i mitten, precis som jag vill ha det. Den smalare delen blev mer välgrillad, men bröderna uppskattade det, de som helst vill ha helt genomgrillat kött utan något spår av rött eller rosa. Medan jag praktiskt taget tänker att ju blodigare desto bättre ;)
Men marinaden, som fick agera glaze, var ganska stark ändå. Det var riktigt gott ihop med själva köttsmaken!

Farsan hittade ett recept på BBQ-sås på ICAs grillapp på mobilen, men gjorde ett par ändringar. Det skulle vara något som heter liquid smoke i den och så skulle det vara hälften så mycket cayenne. Men liquid smoke hittade vi inte, plus att med tanke på namnet så gissar jag på att det är rökig smak på den och det tål inte morsan. Men det blev ett jävla drag i såsen kan jag lova! Jag smakade lite på fingret innan grillningen, sen hojtade jag till när hettan spred sig i munnen. Jag svalkade tungan med lite smultron!
Så till er som inte är van vid hetta, ta max 1 krm cayenne! Cayennepeppar är inte att leka med, starka grejer det.

BBQ-sås
3 vitlöksklyftor
3 dl ketchup
3 msk råsocker
2 msk rödvinsvinäger
2 msk soja
1 msk dijonsenap
2 msk mald ingefära
2 krm cayennepeppar
Flingsalt(eller vanligt, det spelar nog ingen större roll)
Svartpeppar

Skala och riv vitlöken. Blanda alla ingredienser utom salt och peppar i en kastrull och koka sakta i ungefär 25 minuter. Smaka av med salt och peppar. Sen är det bara att låta svalna och antingen använda som glaze, i marinad eller som sås vid sidan av på tallriken.

Sen rörde jag ihop ett vitlökssmör av 50 g smör, en nypa salt och en klyfta pressad vitlök. Mums!

Potatisgratängen är faktiskt köpt, sån där som man häller ut i en form och gräddar. Den av märket Peka är faktiskt väldigt god och krämig. Men ICAs potatisgratäng är inte lika god, det ska vara Peka! Så det så.

 
Den mörka fläcken på tallriken är BBQ-såsen. Som ni ser så är den riktigt mörk i färgen. Morsan tittade på den och tyckte att den liknade chokladpudding.
Bredvid såsen ser ni vitlöksbröd och en klick vitlökssmör, under det potatisgratängen och längst till vänster köttet. Gud vad gott! När jag lämnade bordet var jag så mätt att jag nästan vaggade fram som en pingvin.

I wanna rock n roll all night
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: