rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Farmors kalasgoda sillsallad

Kategori: Smått och gott

Någon gång i vintras, strax efter julen, åkte vi till farmor och farfar, åt god mat och hade det mysigt. Det var tänkt att vi skulle äta lite sill, potatis och lite kex med god ost innan julmaten ställdes fram. Då ställde farmor fram en skål med det godaste med sill jag någonsin ätit! Sillbitar i en god creme fraice-sås med lök och dill. Jag åt så mycket av den att jag knappt fick ner något mer när julskinkan och allt annat gott ställdes fram. Men efter maten-fikat gick ner! Jag brukar påstå att jag har en mage för mat och en mage för sötsaker, sockerråtta som jag är ;)

3 sillfiléer (5 minuterssill)
1 rödlök
1.5 dl creme fraice (Jag tyckte det blev lite för lite sås, så jag tog 2 dl)
En lagom stor klick senap
Torkad dill efter smak
En "dutt" vitpeppar

Hacka löken och skär sillen i små bitar. Sen är det bara att blanda ihop allt och låta stå i kylen ett tag. Gärna över natten. Sen är det bara att äta och må bra, som farmor skrev i receptet ;)
Sen har farmor skrivit i receptet att man kan späda med lite mer creme fraice om den är väl tjock. Exakt vad hon menar med det vet jag inte, men tänkte det kunde vara bra att skriva ner i alla fall ;)
 
 
Jag blandade röran i en plastburk, och det blev väl inte så himla bildskönt, men sillsalladen är "trilla-av-stolen"-god!
 
 
Frossa frossa frossa! Nam nam nam.

Vad gäller fisk och skaldjur är jag kinkig. De skaldjur jag har testat, räkor och kräftor, tycker inte jag är goda. Enda gången då jag har ätit räkor och verkligen tyckt att det har varit gott var på min studentbal, då förrätten var skagenröra på en pluttig skiva bröd.
Jag gillar inte lax och är allmänt skeptisk till fisk. Men visst finns det undantag! Panerad rödspätta är jättegott, detsamma torsk. Vad gäller sill så vill jag ha sill i kladdig sås, inte inlagd i ättikslag. Så till jul och midsommar käkar jag kladdsill. Vitlökssill är en favorit, men även abbas midsommarsill med bland annat dill och gräslök är god. Men farmors sillsallad slår dessa, enligt mig.

Och jag har ju aldrig gjort något med sill tidigare, så jag trodde att sillfiléer var mindre av vad de egentlige är. Så jag tyckte först att 3 filéer var lite och undrade hur mycket det skulle bli över när röran var klar. Döm min förvåning när jag öppnade förpackningen och såg att sillen var nästan 20 cm långa! Jag trodde att sill blev max 10 cm stora. Men vi fick gott om sillsallad i alla fall ;)

Hur vill ni ha eran sill? I sås eller i lag? :)

Glad midsommar på er, alla matälskare!

This is our life, this is our song!
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    sill ne ne ne grillat ska de vara med poteter. å kanske ett bröd till mmm mums

    Svar: jag tänkte mer till sillunchen :) Men jag kan tänka mig att man kan göra lite allt möjligt roligt med den här röran
    Rockbrud

    2013-06-20 | 12:42:47

Kommentera inlägget här: