rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Shackrutor som man inte spelar på

Kategori: Kakor

Mördeg är en bra grund för att experimentera fram en massa goda kakor. Jag har inte experimenterat, men jag har bakat de här enkla, klassiska kakorna med choklad- och vaniljsmak.

 
Finfint, eller hur?
Och busenkelt att göra! Och jättegott.
 
 
Riktigt jättegott ;)

Man tar bara en sats mördeg(recept längre ner) och delar degen på 2. Ena halvan smaksätter man med 1 msk vaniljsocker, den andra med 2 msk kakao. När sockret och kakaon är väl inblandade i degbitarna så dela varje degbit på 2 och rulla ut till fingertjocka korvar. Sen lägger man en mörk och en ljus korv bredvid varandra. Den andra mörka lägger man på den första ljusa, och den andra ljusa läggs på det första mörka. Kläm försiktigt ihop och gör rullen lite kvadratisk. Då bildas ett shackruteliknande mönster. Läckert!

Slå in degen i plast och låt ligga i kylen i minst en halvtimme, helst en timme. Den kan ligga längre, säkert över natten. Vill man förvara längre än så är det nog bäst att dela längden i mindre delar och förvara i frysen.
Skär kakor, mellan en 0.5-1 cm tjock, lägg på plåt och grädda. Busenkelt! Och just för att degen kan frysas så kan man fixa nybakade kakor på en kvart(eller något sånt, i alla fall). Låt kakdegen tina något, skär sen skivor med en vass kniv. Sen är det bäst att låta tina lite snabbt på plåten också, medan ugnen blir varm. Sen är det bara att grädda som vanligt.

Mördeg, grundrecept
 
200 gram smör, gärna rumsvarmt
50 gram florsocker
300 gram vetemjöl
Ev. 1 tsk vatten
 
Rör ihop smör och socker. Ha i mjölet och arbeta snabbt ihop degen. Degen ska inte knådas, för då blir kakorna sega. Är degen torr och faller isär lite för mycket så skvätta i vattnet och arbeta ihop. Nu är grunden klar!
Baka ut kakorna som du vill ha dom(jag kommer lägga ut fler tips så fort jag har testbakat dom) och grädda 5-10 minuter mitt i en ugn som är 200-225 grader varm. Kakorna ska få lite färg.

Jag älskar mördeg och mördegskakor. Smaken är neutral, så man kan krydda, smaksätta och leka hur man vill.
Jag minns mördegen som vi gjorde i skolan. Den gjordes på vanligt strösocker, och därför föll den ofta i bitar, speciellt om man gjorde pajskal av den, grrrr.
Men det recept ni fick nyss är det florsocker i, vilket gör degen lite slätare och, enligt mig, lättare att hantera. Visst faller den sönder, men inte lika mycket som den i skolan. Och alla kakdegar faller sönder nån gång. Om det nu inte är en spritsbar kakdeg, men då kan den bli för kladdig istället så att det till slut ser ut som att en bomb(en kakdegsbomb) har slagit ner i köket efter alla försök att få bukt på eländet.
Med detta menar jag att det finns inget som är perfekt med en kakdeg. Men bara resultatet blir bra så är jag nöjd. Sen är det ju alltid bra om kakdegen också är god.

All hail the metalgods!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: