rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Chokladbollens dag!

Kategori: Kakor

Det är det idag!
Så chokladbollar ska jag göra!
Men inte exakt nu, just för att jag sitter och syr fast ett tygmärke på min jeansväst!
Sen så ska jag tigga om att få håret blonderat.
SEN kan jag göra chokladbollar!

Anledningen till att jag skriver det först nu är att jag skulle förbereda inlägget, men så råkade jag publicera det med enbart en rubrik och ingen text eller bild. Ops... Men alla gör vi misstag! Bara att försöka rätta till så gott det går!

Men det recept jag använder är ett som finns i en gammal bok som liksom har gått i arv från mammas sida. I den här boken finns även det recept som jag använder när jag bakar drömmar.
Jag använder alltid det här receptet när jag ska göra chokladbollar. Gottigott!

100g smör
1 kkp(1.5 dl) socker
3 dl havregryn
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
1.5 msk kallt kaffe
 
Det enklaste man kan göra! Bara att blanda ihop allt till en deg (jag använder numera degkrokar med elvispen) och rulla bollar av den. Sen är det bara att rulla i det man tycker är gott. Strössel, pärlsocker, kokos... Vi använder pärlsocker. Låt stå i kyl en stund, sen är det bara att äta! Jag tycker att de är godast om de antingen är kylskåpskalla eller om de är lite mitt emellan kylskåpskalla och rumsvarma. Yummie yummie!

Senast jag gjorde chokladbollar så hann jag rulla 3 stycken innan mamma kom in. Hon pekade mot diskhon och sa "Vad är det där för något?"
Jag tittade ju såklart dit och frågade "Vaddå?"
Mamma: "Jag vet inte."
Sen gick hon tillbaka till vardagsrummet. Och jag märkte att det bara låg 2 chokladbollar på fatet... Busmorsan snodde en!

 
Ikväll ska jag rocka arslet av mig, för jag ska gå och se ett av mina favoritband, Crucified Barbara. Biljetten är utskriven, t-shirten ren och jag ät taggad! Känns som att det kommer bli en bra dag.
Och eftersom jag inte har någon bild på chokladbollarna, så bjuder jag på en bild av CB istället. Ja, det ser ju så himla tomt ut utan minst en bil i inlägget, håller ni inte med? ;)
Bild lånat av klicktrack.com

Shame on me, my heart is black
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: