rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Stan's enklaste pastasås

Kategori: Pasta

Ost- och skinksås äter vi ofta. Det är enkelt och gott. Bara det att det är inte skinka i såsen, utan bacon. Men skinksås känns lättare att säga, även om det är vilseledande.
Busenkel att göra, går att variera efter det man har hemma och kalasgod vardagsmat helt enkelt. Grunden är lök, bacon och matgrädde. Sen kan man hälla i svamp om man vill. Det blir asgott. Jag älskar champinjoner! Även de på burk! Man kan ha i nån grönsak som man gillar. Senast mamma lagade pastasås hade hon i paprika, och tråkigt nog går inte kokt paprika och jag ihop så bra. Den får så knepig konsistens!
En gång skivade jag i lite morot. Lite udda i pastasås kanske, men ganska gott.
Kryddar gör jag vanligen med svartpeppar och salt. Har jag i svamp använder jag spadet i burken för att ge smak, plus att man får mer vätska i såsen. I slutet, precis innan servering, har jag i ett par nävar ost, gärna en som smakar mycket. Men om osten får koka med i såsen så skär sig såsen och blir otäck att äta. Så jag har i osten när jag har ställt pannan på bordet, för säkerhets skull.

Idag blev det såhär:
1 gul lök
1 paket bacon
Ev. lite vetemjöl, för redning
1 burk champinjoner (liten, Ica basic)
2.5 dl matgrädde
Salt och svartpeppar
1 stor näve riven ost
 
Hacka löken och skär baconet i bitar. Fräs löken i olja tills den har fått lite färg. Släng ner baconet och låt steka en liten stund. Rör om och försök "separera" på baconet så att det inte blir stora klumpar bacon i såsen. Rör ner en matsked vetemjöl och låt fräsa på lite. Då slipper du reda såsen så mycket innan servering.
Öppna svampburken. Vill du ha mindre bitar svamp så kör ner en sax i burken och klipp några tag. Det går fortare än att ta upp svampen och skära bitar. Häll ner svamp och spad i pannan (jag använder alltid traktörpanna när jag gör pastasåser) och i med matgrädden. Rör om, låt bubbla upp och smaka av med salt och peppar. Finns det nåt mer du vill ha i såsen? Fixa då! Bara din egen smak sätter gränser.
Red såsen tills du är nöjd med konsistensen. Tänk på att osten gör att såsen tjocknar något.
Ta av pannan från plattan, rör ner osten och servera med pasta! Vi äter alltid spaghetti till den här såsen.
 
Nu glömde jag ta bild, klantigt nog. Men jag lyckades bra med maten. Det blev jävligt gott ;)
Syrran var här en sväng, hon har hjälpt morsan med lite dator grejer. Det behövs. Morsan är inte så teknisk, men det är inte jag heller, så jag ska inte säga något.
 
Imorgon ska jag baka nytt bröd, med mer mjöl den här gången. Kanske bakar jag något sött också :P Har länge velat göra amerikanska cookies...

Punks not dead!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: