rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Steg för steg-Marsipanrosor på 2 olika sätt

Kategori: Dekoration

Titeln säger allt. Marsianen jag använde var den marsipan som blev över efter att jag gjorde fjärilar, jag bara blandade ihop med lite vit marsipan för att få en större marsipanklump att jobba med.
Jag tänkte börja med den teknik jag lärde mig först. Det var bland det första jag och mina klasskompisar fick lära oss i bageriet när vi började på livsmedelsprogrammet. Hur man gör rosor.
Först vill jag säga att det här kräver övning, det kan ta tid att få till en snygg ros. Hur många rosor tror ni inte jag knölade ihop för att jag blev inte blev nöjd med hur de såg ut?
 
Börja med att kavla ut marsipanen tunnt. Tryck ut rundlar, ungefär som femkronor.
 


Tunna ut marsipanen på rundlarnas ena sida. Använd fingrarna eller baksidan på en sked. Eller ett passande marsipanverktyg om du har besök och vill se proffsig.ut.

 

Rulla en cirkel, med den tunna sidan uppåt, till en liten rulle.

 
Lägg ett kronblad mot rullen, alltid tunna sidan uppåt, och lägg runt. Kronbladets mittersta del ska ligga mot rullens skarv.



Fortsätta lägga på kronblad så att de överlappar varandra. Se till att 'vinkla' bladen utåt så att rosen får volym. Lytar bladen innåt så blir det bara en rosknopp. När du är nöjd med rosens storlek kan du ev. böja lätt på kronbladens toppar så att den ser mer naturlig ut. Sen blir det alltid en stump längst ner, den skärs bort, så att man får enbart rosen

 
Klar!
Och kom ihåg: ha tålamod och öva, så blir rosorna fina.

Nästa teknik är lite latare, beroende på hur man ser på saken. Det är säkrare att få fina rosor med lika stora kronblad. Men man behöver ha de här blomstansarna



Kavla ut marsipanen tunnt och tryck ut en blomma av varje storlek. Tunna ut kanten på bladen.

Gör en liten, spetsig kon och sätt fast den på den minsta blomman. Använd vatten som lim om det behövs.

 
Ta ett kronblad och lägg det om konen.

Gör detsamma med näst-nästa blad, alltså inte bladet bredvid, utan nästa.

 
Bygg på med kronbladen på det sättet, varannan. Skär ev. en bit av rosens underdel, beror på konens storlek. Lägg rosen på den näst största blomman och upprepa. Ett kronblad på, jobba med varannat blad. Gör likadant även med den största blomman.
Skär av den klumpiga stumpen som blir under rosen. Klart!
 
 
Fint va?
 
Låt gärna rosorna torka lite innan du dekorerar med dom. Dekorera cupisar och tårtor, eller piffa upp en bit vanlig sockerkaka eller kärleksmums(eller gokakor, som de kallas här hemma) med dom. Det blir finfint det!
Frågor på det?

Every rose has its thorn
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: