rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Tårtan som har allt!

Kategori: Tårta

Och extra allt! Sockerkaksbotten med maräng på, fyllning i form av söt-frisk lemon curd-grädde och hallon. Det här är en av mina favoriter vad gäller tårta. Mycket fyllning, men ändå inte för mäktig. Sött, friskt och syrligt, allt på samma sked!

Jag brukar kalla den för mammas sommartårta. Dels för att den smakar sommar, och att det är mammas favorittårta. Enkelt!
Den är lätt att göra, inga komplicerade moment och det gör inget om den inte är så jättesnygg, att fyllningen rinner över eller nåt sånt. Den ska vara så!
 
Botten:
100g smör, rumsvarmt
1.5 dl socker
5 äggulor(spara vitorna!)
4 msk mjölk
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Vrid på ugnen på 150 grader.
Vispa smör och socker poröst. Rör sen ner en äggula i taget och rör noga. Blanda sen ner mjölken och sist mjöl blandad med bakpuvret.
Smeten blir ganska fast.
Bred ut smeten i en långpanna, ungefär 30x40 cm, men plåtpapper på. Ställ åt sidan och gör marängsmeten.

Maräng:
5 äggvitor
2.5 dl socker

Vispa äggvitorna och hälften av sockret till skum. Häll i resten av sockret, lite i taget, medan du fortfarande vispar.
Bred ut marängen lite slarvigt och toppigt på den ogräddade sockerkakssmeten. Grädda i lägre delen av ugnen i ungefär 35 minuter. Känn efter med sticka om botten är klar.
När kakan är ute ur ugnen, lyft den ur långpannan med hjälp av plåtpapperet och låt svalna. Använd en tårtspade eller liknande och lossa botten från papperet. Låt ligga kvar på papperet och kallna helt.

Fyllning:
3 dl grädde
2 dl lemon curd (finns i marmelad och sylthyllorna i affären. Jag använder Robertsons lemon curd)
En halvliter hallon, frysta och tinade eller färska.

Vispa grädden ganska hårt, men inte så att det blir smör. Rör lemon curden mjuk och blanda med grädden. Märker du att konsistensen på grädde blir mjukare när du har i citronkrämen? Det är därför den vispas hårt.

Dela botten på mitten, inte genom som på vanliga tårtbottnar, det ska bara sockerkaka och maräng på båda delar av botten.
Bred ut citrongrädden på ena botten och strö på hallonen, spara lite till dekoration. Lägg på den andra botten, garnera med hallon.

Tårtan är som allra godast att ätas samma dag som den lades ihop, då marängen fortfarande är krispig.
Vill du förbereda tårtan dagen innan den ska serveras så gör botten och täck med plast när den är klar och gör citrongrädden. Då är det enkelt att lägga ihop tårtan när den ska ätas.

Bilden är gammal, och inte bra för fem öre(eller ens 10 öre!), men jag hoppas ni står ut med det och förstår vad jag menar med att den här godbiten har allt och lite till ;)
Jag har inte gjort den på ett tag, men jag vill dela med mig av receptet, för den här är så god att du inte kommer ångra att du gjorde den!
Mums mums mums... Nu blev jag sötsugen!
This is our life, this is our song!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: