rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Helstekt fläskfilé och potatis i ugn

Kategori: Kött och fågel

Så enkelt, men så gott!
Potatisen sköter sig själv i ugnen efter att man har skalat och skivat den och slutligen varvat den med kryddor i en form.
Tänk på att formen bör vara ganska stor om du ska göra mycket, det ska vara ett tunt lager potatis, typ 1-2 cm tjockt.
 
Potatis, så mycket som det behövs för det antalet portioner du ska göra.
Salt
Vitpeppar
Vitlökspulver

Skruva på ugnen på 250 grader.
Skala, skiva(bäst i matberedare) och bred ut hälften i formen. Krydda efter smak och häll på resten av potatisen.
In mitt i ugnen. Potatisen är klar när den har fin färg och känns klar när man kör ner en provsticka. Farsan gav mig ingen direkt tid.

Till detta, helstekt fläskfilé, vitlöksbaguette och vitlökssmör i massor! Och så ett glas cola till det. Ja för fan, det är ju lördag!


Matporr deluxe! Himla gott och enkelt.
Besök har vi också. Kusin Vitamin kom igår med sin jycke, Sigge. Och hon o farsan har samma åsikt. Man kan alltid äta mer kött ;)

Nu till "efterrätten". Jag är, som ni alla vet, en riktig sockerråtta och godisfreak. Och tidigare i veckan fick jag en påse ICA Jelly Beans av farsan. Och de är precis som de står på påsen. Gelébönor. Men det är 20 olika smaker, så man får lite känslan av "bönor i alla smaker" från Harry Potter. Bara det att det här är riktiga smaker, och goda sådana. Av alla 20 smaker var det 2 jag inte var så glad i, och det var vanilj och kola. Det trodde jag faktiskt inte.
Alla smaker står på baksidan av påsen, tillsammans med de olika bönornas utseende, så man vet vilka smaker man tar. Jag blev lite skeptisk till banansmaken, men den var riktigt god. Dock älskade jag körsbär, äpple och passionsfrukt bäst. Andra smaker som fanns var björnbär, kiwi, ananas, bubbelgum och jordgubb-cheesecake. Jag har ingen bild, men påsen är rosa och har den klassiska ICA-loggan högst upp, så den går inte att missa i godishyllan.
Så det är ett tips till er som också gillar smågodis! Jag ska leta efter en till påse till nästa helg ;)

Burn with me
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: