rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Ännu en veggo! Morotsoppa med färskost

Kategori: Grytor och soppor

Veggomiddag! Billig och enkel att laga. Den smaksatta philadelphian kan bytas mot en annan smak eller mot naturell. Creme fraice eller matyoghurt skulle säkert också funka fint.
Det här är första gången jag äter en slät soppa. Tidigare har jag bara ätit soppa med bitar i. Men någon gång måste vara den första ;)

½ gul lök
2-3 morötter
3 dl vatten
1 msk grönsaksfond (jag använder Bong Touch of taste)
½-2 msk philadelphia vitlök & örter
1 liten klyfta vitlök
Salt
Peppar

Hacka löken och skär morötterna i bitar. Du behöver inte vara så noga, men det går fortare ju mindre bitar du gör.
Fräs både lök och morot i olja lite snabbt, tippa sen i vattnet och fonden. På med locket och låt småkoka till moroten är mjuk, för mig tog det ungefär 10-15 minuter. Rör om då och då.
Tippa ur det mesta av buljongvattnet i ett glas eller liknande. Inte hälla ut i vasken!
Sen är det dags att rota fram mixern! Jag skulle nog rekomendera att köra soppan i mixer framför att ta fram stavmixern, som jag gjorde. Det stänkte rejält o jag fick torka av allt som stod i närheten ;) 
Men i vilket fall, mixa soppan tills den är slät. Eller så slät du kan få den.
På plattan igen, späd soppan med buljongen du sparade. Rör ner färskosten och pressad vitlök. Låt puttra upp och smaka av med salt och peppar.
Ät med både gott rågbröd och gott samvete!

 
Mmmm...

Julen närmar sig med stormsteg och jag är så uppspelt! Ni som följt med bloggen lite längre vet säkert vid det här laget att jag älskar julen. När det kommer till julmat och julgodis ska jag försöka göra nåt nytt, men jag kan inte lova något. Har ni några idéer, tips eller en önskan på nåt ni vill att jag gör, tell me! 

Come on up
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: