rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Långkokt grytbas

Kategori: Grytor och soppor

Förra veckan köpte jag ett stort paket grytbitar av gris. Nu har jag gjort en bra bas, som delades i 4 delar. 3 av delarna fick åka ner i lådor i frysen, den sista blev middag den dagen(14/10, för er som undrar). Receptet på middagsgrytan kommer upp här på bloggen om ett par dagar!
Jag valde att göra basen väldigt enkel, så jag kan krydda upp den efter smak nästa gång jag är sugen på köttgryta. Och när jag delade upp grytan så slevade jag först i kött, lök och morot i lådorna, och öste sen på buljongen. Jag öste på ganska generöst med buljong, så att det inte blev så mycket kvar i den fjärde delen(Jag skulle dryga ut grytan med något annat, vänta o se! :P), men det var fortfarande lite buljong som kunde ge lite god smak.
När det kommer till basen kan du göra precis vad du vill. Ha i vilka grönsaker du vill, använd vilka kryddor du vill. Nu i efterhand önskar jag att jag hade haft en liten burk öl att ha i grytan, jag har läst många recept där de har öl i grytor och jag är nyfiken på att testa. Men det ska jag tänka på nästa gång!

1 gul lök
4-5 morötter
ca 1400 g grytbitar(fläskkött) eller annat kött som blir gott att långkoka
7-8 dl vatten, så det täcker 
salt
peppar
piffi-krydda
½ köttbuljongtärning

Börja med att köttet! Jag delade de största bitarna, för jag föredrar lite mindre bitar. Bryn i olja och stek inte för mycket kött på en och samma gång. Jag stekte i 4 omgångar. Jag stekte köttet i samma kastrull som jag skulle koka i sen, för att få med så mycket smak som möjligt.
Skala och grovhacka löken, skala och stava morötterna. Ringla lite ny olja i kastrullen o släng ner löken. Låt fräsa ett par minuter innan du har i morötterna. Fräs på lite till, sen i med köttet, vatten, kryddorna och buljongtärningen.
På med locket och låt småkoka tills köttet är mört, för mig tog det ungefär 1½ timme. Vill du att köttet ska vara så mört att det ramlar isär så fort man petar på det så låt det koka längre, men jag vill att köttet ska vara lite mer tuggigt än så. Men mört och lättuggat blev det ändå ;)
Dela upp i lådor, låt kallna och frys in.

 
Brynt guld!

Den färdiga basen delade jag som sagt upp i 4 delar o frös 3. Grytan jag gjorde med den fjärde delen av basen kommer på tisdag!

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: