rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Gryta med kokosmjölk och "mormorskryddor"

Kategori: Grytor och soppor

Jag har aldrig lagat mat med kokosmjölk förut. Förrän nu då, såklart. Jag hade en kompis på besök och vi skulle bland annat laga mat ihop. I affären så föreslog han att vi skulle ha kokosmjölk i maten. Och jag har ätit hans mat förut och han är en flitig användare av just kokosmjölk. Jag gick med på det, och så blev det lite över, så jag bestämde mig för att pytsa ner resten i den här grytan. 
I övrigt har jag haft i lite mer kryddor, dom som jag använde för att krydda buljongen med när jag gjorde sälva basen. Anledningen till att jag kallar dom för mormorskryddor är för att det är den kryddningen som min mormor använder till sin underbart goda kalops. Sojan tror jag inte ingår i det receptet, men jag kände att det behövdes här ;)
Om du vill så kan du ha i lite mer morot, eller kanske lite svamp eller något annat som du gillar. Och gillar du inte kokosmjölk så byt ut den mot vanlig grädde.

1 del grytbas (länka recept)
½ burk kokosmjölk
Salt
Peppar
Piffi-krydda
½ tsk soja

Värm upp basen om den har varit kyld eller fryst. Ha i kokosmjölken, sojan och krydda efter smak. Jag hade inte så mycket salt i, men var generös med piffin och lagom generös med pepparn. Jag älskar piffi-krydda! Har ni inte testat stekt potatis med piffi, då har ni missat något!
Låt grytan puttra lite, smaka(men bränn inte tungan som jag gjorde :P) och krydda lite mer om du tycker att det behövs.
Första gången jag smakade hade jag inte haft i kryddorna, bara kokosmjölken. Smaken förde tankarna till pina colada, haha. Men efter kryddningen smakade det mer mat och mindre som en tropisk drink ;) Jag känner att kokosmjölken ger både smak och fyllighet.
I vilket fall, red grytan till önskad konsistens, krydda lite extra om du tycker att det behövs. Sen är det bara att servera med vanlig kokt potatis.

 
Grytan får en fin gräddkola-nyans tack vare kokosmjölken. Och så tittar lite färgglad morot fram. Underbart!
Mört kött som simmar i fyllig, kokosdoftande sås. Mmmmm...

Meet the devil I know
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: