rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Ljust bröd på torrjäst

Kategori: Bröd

Torrjäst är något väldigt fiffigt att ha hemma! Speciellt om man är en så person som kan få väldigt plötsligt begär efter att baka, men inte har tid eller lust att gå till affären och köpa jäst. Det är även bra för att det håller längre än färsk jäst, så man kan ha det i skafferiet i månader istället för en vecka. Så torrjäst är numera något som jag alltid kommer ha i skafferiet, utifall baklusten håller på att ta kål på mig eller om jag behöver baka bröd snabbt ;)

75g smör
½ liter vätska, jag blandade 3 dl mjölk med 2 dl vatten
1½ tsk salt
1 tsk socker
1 paket torrjäst
12-13 dl vetemjöl

Börja med att smälta smöret med vätskan och låt det bli 37 grader. Det jag gjorde sen var att jag blandade torrjästen med 7 dl av mjölet. Jag ville inte blanda ut jästen med allt mjöl, utifall jag inte skulle behöva allt mjöl så får jag ändå i all jäst.
När smörblandningen var varm nog så hällde jag upp den i min maskin och hade i socker, salt och mjölmixen. Jag startade maskinen, med degkroken i, och passade på att tillsätta 3 dl mjöl till. Under tiden som degen knådades hade jag i lite mjöl i taget tills degen såg och kändes bra (gör du också brödet i maskin så stick för guds skull inte ner fingrarna i bunken medan maskinen går! Stäng av den först, annars kan det säga knak i näven)
Gör du degen för hand så är det bara att blanda ihop allt, inte i med allt mjöl på en gång, och knåda tills degen känns smidig och inte fastnar allt för mycket på händer.
När degen var färdigknådad så lade jag en duk över och lät degen jäsa i 40 minuter.

Dela degen i 2, sen har man ett beslut att fatta! Antingen kan man baka ut limpor eller så kan man trycka ut degen i formar klädda med plåtpapper. Eller så gör man båda, som jag gjorde. Formbrödet blir kanon att rosta, kalasgott med smör och massa ost! Den andra limpan, som blev steget plattare och bredare, kan man ju också rosta, men det är nog lättare att få upp skivorna från ett formbröd än en vanlig limpa, med tanke på att bröden har olika höjd ;)

När degen är utbakad så lägget man på en bakduk o låter jäsa 30 minuter. Låt under tiden ugnen bli 200 grader varm. Grädda långt ner i ugnen i ungefär 25-30 minuter. Bröden ska ha fin ljusbrun färg och låta ihåligt när man knackar på undersidan. Vill du vara helt säker så stick in en termometer och se om tempen når 96 grader. Gör den det så är brödet klart, är den lägre så låt bröden ligga kvar en stund till.


Bröd som ligger i form får ingen färg på sidorna, men vill du ha färg på sidorna så ta ut brödet ur formen när det är 5-10 minuter kvar på gräddningstiden. Jag gjorde det när det var 5 minuter kvar, och tycker sidorna fortfarande var något bleka, så nästa gång ska jag ta ut det ur formen tidigare så det får mer färg.

Men riktigt gott blev det :P och eftersom jag bor ensam numera så delade jag båda bröden på hälften och frös in alla utan en halva av formbrödet, så jag hade något att äta till kvällsmat och frukost :)

Fight back, don't give in!
Rockbruden

Kommentarer

  • Fatima säger:

    Fantastiskt gott bröd som alla gillade skarpt! Tack för ett kanonrecept!!!

    2018-01-07 | 16:17:40

Kommentera inlägget här: