rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Köttgryta med "svampinjoner"

Kategori: Grytor och soppor

Igår var det inte min dag! Den började bra, men nån gång efter 4 gick det bara nedför.
Jag hade varit hos mina föräldrar en sväng och hämtat en kasse med lite kläder och annat smått och gott i. Sen gick jag till affären. Därefter började helvetet! Bussen hem var sen, och det ösregnade, så jag stod o frös tills bussen kom, ungefär 10 minuter sen. Och när jag väl klev av bussen och gick sista biten hem, vad hände då? Jo, den jävla kassen gick sönder och allt i den ramlade ner på marken, som var både lortig och blöt. Jag svor, suckade, och svor lite till. Sen plockade jag upp allt och begav mig hem. 
Väl hemma bytte jag kläder och började ta fram till middagen. Gjorde middag och tvättade. Sen, när jag satte mig och skulle börja skriva det här blogginlägget, tryckte jag på fel knappar och allt raderades! Bara att skriva om... Grrr 
Men maten blev i alla fall god! Dagen innan tog jag fram en låda grytbas. Resultatet blev en lite mustigare gryta än den förra jag gjorde, och proppfull med en av mina favoritingredienser, champinjoner! Eller svampinjoner, som jag också brukar säga ;) Så gillar du svampinjoner lika mycket som mig, prova det här!

1 del grytbas (här är receptet)
1 stor burk hela champinjoner á 400 g
½ köttbuljongtärning
1 msk tomatpuré
Salt och peppar

Värm upp grytbasen. Öppna svampburken och häll allt i grytan, både svamp och spad. Smula även ner buljongtärningen och blanda ner tomatpurén. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar. Jag valde att göra grytan lite saltare än vad jag normalt gör. Underbart gott!
Till grytan blev det stekt potatis med piffi-krydda. Du kan ta vanlig kokt potatis om du vill, men jag hade ingen färsk potatis utan bara lite överbliven potatis i frysen, så det fick bli stekt för min del. Gott det också!

 
Riktigt dålig bild, märkte jag först när jag hade ätit upp...
Jag tog fram lite väl lite potatis, men då blev det desto mer gryta till ;) Efter maten tog jag hand om resten av tvätten, sen slängde jag mig ner i soffan och så på film! Det kände jag att jag var värd

Fight back, don't give in
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: