rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Yummie kycklinggryta med vitlök och morot

Kategori: Grytor och soppor

Hoppsan! Nu har det gått för lång tid sen senaste inlägget! Som plåster på såren så är den här kycklinggrytan magisk! 
Jag hittade en burk smaksatt creme fraice som verkade riktigt intressant, nämligen vitlök & permasan. Det stod på bburken att det skulle passa bra till kyckling, så jag testade det! Lite tam, så jag hade i lite extra vitlök för att få lite skjuts i grytan. I med lite morot oxå, eftersom jag köpte en påse eko-morötter(som dessutom skänkte lite pengar till bröstcancerfonden för varje såld påse, det gillas!) på 1 kilo. Med lite ris till blev det en underbar middag! 

2-3 portioner

2 kycklingfiléer
1 gul lök
2-3 morötter
1 burk creme fraice vitlök&permasan
1 klyfta vitlök, pressad
En skvätt soja
Salt och peppar

Skala och hacka löken. Skala och skär morötterna i stavar. Lägg åt sidan och skär kycklingen i tärningar. Hetta upp en stekpanna och stek kycklingen i olja, i 2 omgångar. När kycklingen har fått yta, lägg undan och fräs löken några minuter. I med morötterna och låt fräsa ihop en stund till. Släng ner kycklingen och creme fraichen. Häll även i lite vatten, för att få lite mer sås. Krydda på med vitlöken, sojan och peppar.
Låt koka upp och smaka av. Ha i lite mer peppar och ev. salt. Vid det här laget vred jag ner värmen, lade på locket och lät allt gotta ihop sig medan riset blev klart.
Om du vill vara säker på att kycklingen är klar, så ta upp en bit och skär igenom den. Är köttet helt vitt, utan minsta spår av rosa, så är det klart.
Ät med ris och må gott!

 
Hamnade i matkoma efteråt. Men det var så gott! Det här gör jag garanterat fler gånger!

You are out of controll
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: