rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Min första hemkokta sylt!

Kategori: Frukt och bär

I torsdags var jag och handlade. Kommer hem och märker att det är så packat i frysen att frysvarornna jag köpte inte gick in... Bara att packa om lite och ta fram mat till dagen efter. Ännu ingen plats. Då åkte björnbären, som jag plockade hos mamma och pappa för några veckor sen, ut ur frysen och jag beslutade mig för att koka sylt på dom, eftersom min jordgubbssylt var slut.
Jag var lite orolig över att den inte skulle bli god, men den blev jättegod! Konsistensen blev ganska fast, och jag behöver röra runt lite i burken när jag ska använda sylten, men annars blev den kalasbra. Riktigt stolt över mig själv! Lyckas på första försöket e det inte alla som gör ;)
Föredrar du att sylten e lite lösare så ha i lite mer vatten

Typ 5-6 dl

1 liter björnbär(jag använde frysta, som jag tinade lätt innan jag lade dom i kastrullen
¾ dl vatten
250 g socker

I med bären och vattnet i en kastrull och sjud en stund. I med sockret och låt koka upp. Låt koka under omrörning i 10-15 minuter. Häll upp i steriliserade, varma burkar och skruva på locket medan sylten fortfarande är varm. Sen lät jag mina 2 burkar med sylt svalna under natten(gjorde sylten på kvällen) och lade in dom i kylen på morgonen. 

 
Ja, jag vet, bilden är långt ifrån den finaste, men alla vet väl hur en burk sylt ser ut? :P Nu har jag sylt till pannkakorna igen!

Steriliserade burkarna gjorde jag genom att lägga dom i diskhon(som jag hade skurat ren), slå på lite varmt vatten och sen ösa på med kokhett vatten från spisen. Hade även locken i diskhon. Tog upp burkarna med skaftet på diskborsten, torkade av dom lite snabbt med en handduk och hällde i sylten. Fiskade upp locken på samma sätt som burkarna och skruvade på det.

Det här är ett jättebra sätt att använda upp bär som glömts bort i frysen, eller när du har plockat färska bär under sommaren. Jag hade gärna plockat hallon i sommar, men det blev så torrt att bären torkade ut :( Tur att mamma och pappa har en björnbärbuske på gården. Och trots att jag plockade en liter så fanns det så det räckte och blev över åt dom också. Nu e det bara att vänta ett år på att nya björnbär ska mogna, då tänker jag göra en stor sats av den här och spara o det lilla skåpet ovanför mitt skafferi! 

Love bites, so do I
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: