rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

"Jag orkar inte tänka"-pasta och sås

Kategori: Pasta

Alla har vi dom dagar då man är alldeles för trött för att orka tänka på vad man ska laga till mat. Det e dom dagar då man överväger att gå ut och äta eller snoka fram en matlåda ur frysen. Eller, som i mitt fall igår, göra en pastasås som jag har gjort nästan hundra gånger förut. Jag skulle nästan kunna göra den i sömnen. Det är den typen av sås som är enkel nog att göra på sina slöa dagar, men är även lätt att variera o krydda till så att den blir lite roligare.
Jag vet att jag har lagt upp den här såsen förut. Men då hade jag ingen bild, så nu får ni, mer eller mindre, samma recept plus bild. En förbättring ;) "Originalet" hittar ni här, och enda skillnaden var att jag inte hade någon ost i såsen den här gången. Den var slut...

1 gul lök
1 paket bacon
1 rejäl sked vetemjöl
2½ dl matlagningsgrädde (eller vanlig grädde uttunnad med mjölk eller vatten)
1 liten burk svamp
Salt
Svartpeppar

Hacka löken och skär baconet i bitar. Fräs löken ett par minuter, släng ner baconet och fräs på ytterilgare någon minut. Pudra på mjölet och, återigen, fräs en kort stund. Slå på matgrädden och både svamp och spad i burken. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar. Låt puttra lätt en stund och red såsen tills den är så pass tjock/tunn som du vill ha den. Ät med valfri form av pasta. Är såsen klar innan pasta, så stäng av spisplattan o lägg på locket lite på snedden. Rör om lite då och då tills pasta är klar.

 
Puttrar på...
För er observanta; Ja, jag är vänsterhänt och föredrar därför att vila slevskaftet på pannans vänstra sida ;)


There you have it! Enklare kan man inte göra det. Enkel, men god, latmat. Går fort att göra och är svårt att misslyckas med.

Nästa inlägg, som kommer upp på fredag eller lördag, är vegetariskt. Så om du gillar att äta veggo-käk ibland, håll ögonen öppna ;)

Shame on me, my heart is black
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: