rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Allergivänligt gott- Rulltårta med creme fraice-fyllning

Kategori: Bakverk

Morsan går på rehab-gruppmöte 2 dagar i veckan. Sen de andra fick höra att att jag är konditor har morsan fått en och annan blick, lite som att "tur du har som kan mumsa gott hela dagen". Avis? Troligen ;)
Jag bestämde mig för att de skulle inte bli utan fika, så igår bakade jag en rulltårta som morsan fick ta med. Sen är jag en sån som tycker att är man omtänksam nog att bjuda på fika kan man vara lika omtänksam och se till att alla kan äta, även allergiker. Så för säkerhets skull så gjorde jag rulltårtan både nöt- laktos- och glutenfri. Botten är gjord med potatismjöl och fyllningen är laktosfri creme fraice med florsocker.
Dock svor jag när jag skulle rulla ihop den. Den sprack! Som Nalle Puhs bak! Men god blev den, och det är det som är huvudsaken egentligen.
Mamma meddelade att rulltårtan blev väldigt uppskattad. Ingen var allergisk, men de gillade tanken att jag bakade så de flesta kunde äta.
Receptet på botten kommer från vinkocken.se, men creme fraice-fyllningen är mitt eget lilla påhitt.
 
3 ägg
1½ dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver i en liten skål. Vispa ägg och socker pösigt. Ner med mjölblandningen och blanda ordentligt. Häll ut smete. i en långpanna med bakplåtspapper på. Grädda i 250 grader ca 5 minuter, passa noga! Låt svalna lite, så att du inte bränner fingrarna.
Strö ut socker på ett nytt plåtpapper, vält över kakan på det och lossa plåtpapperet det gräddades på. Låt det sen ligga kvar så att ytan inte torkar, och låt svalna.

Fyllning:
2 dl laktosfri creme fraice
1.5 dl florsocker (justera efter egen smak)
0.5 tsk vaniljsocker
 
Det blir nog lite fyllning över, men det är gott att äta till sockerkaka eller toppa muffins med. Ta halva receptet om du inte vill ha fyllning över.
Vispa creme fraice, häll i vaniljsockret och lite florsocker i taget tills du tycker att det smakar bra.
Vispa tills krämen är fluffig och någorlunda fast. Drar man med fingret i smeten ska den helst inte flyta ihop, men om den rör sig lite gör det inget, det funkar det också. Är smeten för lös så rinner den ur rulltårtan, o det vore ju synd ;)

Stryk ut krämen på den svala botten och rulla ihop. Plasta in och förvara i kylen.
 
 
Gott!
 
Ikväll kommer det smälla som satan, så Märta kommer gömma sig och vägra gå ut. Förhoppningsvis kan vi få ut henne imorgon, om nu inte nåt pucko fortsätter smälla!
Om du har en skotträdd hund så försök inte trösta den, då tolkar den det som beröm och fattar att den ska vara rädd för smällare. Låt den istället vara ifred, sätt på radion eller tvn så att något överöstar smällarna. Mer tips finns på morsans blogg ludnatassar.com
 
 
All hail the metalgods!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: