rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Bröd med skållat rågmjöl

Kategori: Bröd

För länge sen fick jag en baktidning av morsan. I tidningen hade hon satt fast post it-lappar på de recept hon vill att jag skulle testa.
Jag hittade den där tidningen härom dagen när jag hade tråkigt och gick igenom några lådor. Då kom jag att tänka på att det enda recept jag hade testat ur den där var ett recept på kladdkaka med baileys(vilket var så jävla gott att jag åt så att magen nästan exploderade), så jag tänkte att jag skulle testa lite fler recept som mamma ville att jag skulle testa.
Med de ingredienser jag hade hemma så fick det bli det här.
3 dl kokande vatten till skållning
1 dl grovt rågmjöl
3 dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
2 msk rapsolja
1 L vetemjöl
 
Jag började med att skålla mjölet. Häll det kokande vattnet över rågmjölet i en metallskål och vispade ihop. Det blir en brun-grå aktig gröt som inte ser så mysig ut. När det var svalt nog(37 grader) så värmde jag resten av vattnet och rörde ut med jästen. Sen ner med salt och rapsolja och råggröten. Ner med mjölet. Det stod nästan allt i receptet, men degen blev så lös så jag använde allt. Ändå fick jag ha i lite mer när jag bakade ut degen.
Jag lät degen gå ett bra tag i maskinen, den skulle arbetas i minst 10 minuter, eller 15 för hand.
Låt jäsa 40 minuter. Dela degen i 2 bitar, forma till runda limpor, skär kryss på uvansidan och jäs på plåt i 30 minuter. Låt ugnen bli 200 grader varm under sista jästiden.
Grädda längst ner i ugnen i 45 minuter. Virra bakduk runt bröden och låt svalna om du vill ha en mjuk skorpa. Låt svalna på galler eller på plåt om du vill ha en knaprig skorpa.
 
 


Ett tips vad gäller gräddningstider: alla ugnar är olika, så när jag sätter på timern så kortar jag alltid gräddningstiden med 5 minuter. Eller 3, om det är kort gräddningstid, som 10 minuter.
Kortar du ner tiden, och därmed har koll de sista minuterna så är det mindre risk att det går åt pipan.
 
Det här brödet var det inte sista gången jag gjorde! Asgott ju med lite smör och ost. Nästa gång tänkte jag ha i lite brödkryddor, så det blir ännu godare!

Imorgon dyker något allergivänligt och mycket lättbakat upp här på bloggen!

Rock the night!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: