rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Bumlor och färilar!

Kategori: Dekoration

Imorgon får vi besök, och då, DÅ, ska jag minsann bjuda på cupcakes om det så är det sista jag gör! Så idag får ni inte se några cupisar, men jag tänkte istället visa några av dekorationerna och berätta hur man gör dom. Till dekorationerna har jag använt så kallad figurmarsipan som finns att köpa i vanliga affärer. De dekorationerna jag har gjort är humlor och fjärilar,

Fjärilarna är lättast. Stansarna till dom finns att köpa på panduro. Där finns även en massa andra roliga baktillbehör.
För att göra fjärilar så färgar du marsipan i en fin färg, kavlar och stansar ut. Böj vingarna lätt och låt torka i en äggkartong eller liknande. Bara det är en fördjupning så att vingarna stannar i den positionen. Busenkelt och sött! Här har jag färgat marsipanen blå och sen torrborstat vingarna med pulverfärg i silver. Den typen av färg finns här: http://www.strosselannat.se/farger/rainbow-dust-misc/
Den färg jag har är Rainbow Dust Metallic Light Silver. Det är dock den enda jag har, men jag hoppas kunna beställa lite fler färger snart. Ett tips är att vara försiktig om du ska torrborsta med pulverfärg. Ta väldigt lite och skaka av penseln varje gång du har doppat den i färgen. Annars finns risken att resultatet inte blir som du vill. Det är bättre att ta lite i början, för då kan du ha på mer färg om du vill. Men man kan inte ta bort färg. Tänk så!
 
 
Sen har jag modellerat humlor (eller bumlor, som jag och mamma kallar dom), vilket var lite svårare än fjärilar, men man slipper kavla! Börja med att färga en klump marsipan gul och en annan klump svart. Se till att ha lite vit marsipan till vingar. Humlorna blir ungefär 3.5-4 cm långa.
Börja med att rulla som kulor, stora som på bilden. Vill du ha större humlor gör du såklart större kulor.
 
 
Forma en gul kula så att den blir kupolformad. Ta sen en svart kula, platta till den lite och tryck försiktigt fast den vid den platta sidan av kupolen. Vill den inte fasta så dutta på lite vatten och fäst.
Platta nu till en gul kula och fäst på den svarta.
Forma en svart kula till en kupol och sätt fast på den gula randen. Nu är själva kroppen klar.

Ta en liten bit vit marsipan, stor som lillfingernageln ungefär, och dela den i 2 bitar. Forma dom till koner och platta till med fingrarna. Fäst på kroppen. Nu har "bumlan" vingar! Det går att avsluta här, men om du vill ha en lite mer detaljrik humla så fortsätt med lite pillgöra!
 
 
Jag valde att ge humlan ett ansikte och ett par känselspröt.
Känselspröten var knepiga att sätta fast på ett snyggt sätt, men använd en tandpetare och gör ett litet hål när sprötet ska sitta. Rulla till sprötet och stick ner en liten bit av ena änden i hålet. Tryck sen med tandpetaren vid (vid! inte i!) hålet så att sprötet fastnar. Sen kan du använda tandpetare och finger för att böja sprötet.
 
Så! nu har du lite söta insekter att dekorera tårtor och cupisar med!

 
Rock on!
Rockbruden

Kommentarer

  • Susanne Erikzén säger:

    Det blev ju jättefint. Va duktig du är!!!

    2013-04-21 | 01:10:36
    Bloggadress: http://ludnatassar.com/

Kommentera inlägget här: