rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

En vanlig middag: Spaghetti med köttfärssås

Kategori: Pasta

Som rubriken säger, så är köttfärssås med pasta en vanlig middag. Inte så konstigt, det e ju gott! Och man kan variera den så mycket att det är sjukt!
Basen är ofta likadan: köttfärs, lök och vätska. Sen kan man ha i lite vad som helst. Förutom basen så brukar jag ha i tomatpuré, svartpeppar, en skvätt soja, en halv köttbuljongtärning och ibland champinjoner.
Men det är ju inte alltid allt finns hemma. Är tomatpurén slut kan man ha i lite tacosalsa istället. Det ger lite drag i såsen. Är köttbuljongen slut så kan man ha i nån annan buljong, eller skippa den totalt. En del har i morötter, men jag har inte det.
 
Då jag är lite trög vad gäller att hacka lök, så hackar jag den innan jag knäpper på plattan. Och så brukar jag alltid ta fram de saker jag hade tänkt använda. Jag känner att det blir lättare då. Plus att man blir hungrig av att se allting och vet att man ska laga nåt gott.
 
 
Idag blev det såhär
1 hackad gul lök
500(?) köttfärs
1 stor (mat)sked tomatpuré
2-3 msk felix chilisås het (så het är den inte, den är ganska mild, men ger härligt tryck i såsen)
6 dl vatten (justera efter hur mycket "sås" du vill ha)
Soja
Lite salt
Svartpeppar
Paprikapulver
 
Och så gjorde jag såsen i traditionell ordning: Fräs lök, i med köttfärs och bryn. I med puré, chilisås och vatten. Droppa i soja, tänk på att soja är salt. Ha i peppar och paprikapulver. Puttra, smaka av. Ha i mer av det du vill. Jag hade i mer peppar och ett par nypor salt. Sen lade jag på locket, vred ner plattan till de lägre graderna och lät den puttra och gotta ihop sig. I samma veva slängde jag i spaghettin i kastrullen med kokande vatten. När pastan e klar, är maten klar!
 
Skulle nog ha haft i lite mer puré. Skulle även ha haft i lite mer vätska. Kände att den blev lite torr...
 
Och ett tips om du vet att du behöver reda såsen: strö i vetemjöl när köttfärsen är brynd, rör runt och sen i med vatten eller vad du nu använder som vätska i såsen. Då kommer den tjockna när såsen kokar upp. Använd sen redning om den fortfarande är för lös.
 
Sleva upp och mumsa på!
 
 
Och så på med lite ketchup
 
 
Mätt och belåten! Nu tänkte jag planera mer inlägg till er. Jag har ett inlägg i utkastet som jag kan slänga ut när jag känner för det. Alltid bra att ha ett och annat inlägg på lut ifall jag inte har något att skriva om ;)
Musiken jag lyssnade på under matlagningen: Gammal rock a la Girlschool. Härligt!

It's never too late!
Rockbruden

Kommentarer

  • Kerstin säger:

    Åsså riven ost!!

    Svar: Mums. Det har vi till carbonara :)
    Rockbrud

    2013-04-25 | 19:53:27

Kommentera inlägget här: