rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Fläskgryta

Kategori: Grytor och soppor

Mumsig gryta som serverades med kokt potatis i tisdags. Mamma tyckte att den smakade biffstroganoff, vilket var positiv kritik från hennes sida.
Vissa köttdelar måste man koka länge för att det ska bli mört. Skinksteken i den här gryta kokade totalt 1 och en halv timme. Först 1 timme i buljong, sen en halvtimme med grönsaker i.
Vi är dåliga på att märka saker och ting som är i frysen, så jag vet inte säkert hur mycket kött det var i grytan, men jag tror att det var ungefär en halvt kilo, mellan tummen och pekfingret. Sen höftar alltid jag vad gäller alla andra ingredienser, för jag gillar inte att behöva stå med ett mått i handen när jag lagar mat. Lagar man mat ska man ha stekspade eller slev i näven, så det så! Men jag försöker ha lite koll på hur mycket jag har i i alla fall.
 
5-6 portioner
 
Ungefär 1/2 kilo skinkstek
1 gul lök
1 klyfta vitlök (eller mer om du vill ha mer vitlökssmak)
1 msk tomatpuré
2 dl matlagningsgrädde
4-5 dl vatten
ca 1 msk viltfond eller annan buljong (köttbuljongen var slut)
3-4 morötter
Lite soja, mest för färgens skull
Svartpeppar
Paprikapulver
Ev lite salt
 
Skär köttet i lagom stora bitar och bryn i omgångar i en gryta. Bryner man allt på än gång händer det lätt att köttet kokar i sin egen saft. Det måste få stekyta innan det kokas!
När köttet är brynt, ha i allt kött och hackat lök, både gul och vit, och låt fräsa på lite. Tillsätt vattnet, tomatpurén och fonden. Skvätta i soja om du vill att den ska bli lite mörkare, det ser trevligare ut än en grisrosa gryta (tomatpurén är boven i dramat!), smaka av med lite peppar och paprikapulver. Smakar själva buljongen bra? Om inte, krydda tills den är god. Lite mer fond kanske? Någon nypa salt?
När du är nöjd med buljongen, lägg på locket och låt puttra i 1 timme. Rör då och då. Inte stormkoka!
Skala och skär morötterna i slantar. Lägg dom i grytan och slå på matgrädden. Den rundar av smaken. Smaka, ev krydda mer. Låt puttra i en halvtimme. Passa på koka potatis den där sista halvtimmen.

Sleva upp och mumsa på!
 
Nu fick inte jag någon snygg bild, men ni får nöja er med den.
 
Kryddor och grönsaker kan ni göra hur ni vill med. Chili kanske? Selleri? Bladkryddor? Palsternacka? Laga grytan efter erat eget tycke. Se bara till att köttet får koka minst en och en halv timme, så blir det gott.
 
Ni har väl inte missat att "Rockar fett vid spisen" även finns på facebook? Sök och gilla, tack och bock.

Rock the night!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: