rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Fredagslyx!

Kategori: Potatis

Idag är det fredag, och då ska man äta nåt extra gott! Så jag bestämde att vi skulle käka helstekt fläskfilé och en god potatis till det. Bara det att jag har aldrig helstekt filé... Men jag har ju klarat mig i liknande situationer, så varför skulle jag misslyckas nu? :)
Jag bestämde mig tidigt att jag ville proppa in vitlök i filén, för det e mumsigt o lätt att fixa. Potatisen hade jag lite svårare att bestämma vad jag skulle göra, så jag frågade morsan vad hon var sugen på. Pressad potatis blev svaret, och grönpepparsås. Ja, varför inte?

Potatisen började jag med, den tog längst tid. Skala och koka i lättsaltat vatten tills den är klar. Beroende på hur stora de är kan det skilja i tid, men skulle potatisen bli klar innan filén är klar, så tippa av vattnet och lägg på locket med hushållspapper mellan. Då håller sig potatisen fin tills det är pressardags, precis innan jag ropar in familjen till bordet.

Sen putsade jag filén, alltså skar bort alla senor. Sen skar jag ett snitt längs filén och stack in några skalade vitlöksklyftor, sen saltade och vitpepprade jag köttet på utsidan. Sen stekte jag den i gjutjärnsgryta. Först brynde jag den på lite högre värme, sen sänkte jag värmen och stekte vidare med lock på. Då och då vände jag på den så att den inte skulle bli bränd nånstans. När köttet är klart (jag kollade först på köttet efter röda partier. När jag inte såg några så stack jag ett jack i köttet och tittade på det)så lägg upp det på skärbräda för att vila. Lägg gärna något över det så att det inte kallnar, jag hade grytlocket. Skär sen upp i snygga skivor och lägg på ett fint serveringsfat

Och när köttet var brynt så började jag med såsen. En bechamelsås med lite soja i för att få den ljusbrun, och så mortlad grönpeppar. Enkelt och svingott! Man kan börja med den när man har satt på potatisen om man vill. Den kan stå ett tag på lägsta värmen på spisen ett tag. Se bara till att vispa då och då. Och var beredd på att du kan behöva späda den lite, för även vid låg temperatur så försvinner vätska.
Jag älskar morteln! Den är gjort i sten och tung som fan! Men den gör det den ska, och den gör det bra!

Min ena bror är kinkig med pressad potatis, så jag kokade några hela åt homon. Men skala fick han göra själv! I'm a mean girl ;)

Jag lyckades bra med filén. Jag skulle ha skurit ett lite djupare snitt och haft i lite mer vitlök, men stekningen gick kalasbra! Ska bara se till att vara mer noga med bryningen. När jag lade på locket fanns det fortfarande några röda partier på köttet
Men fan vad gott det blev! Nästan rullade iväg till datorn för att skriva om det.
 
 
Gott!!!

Rock on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: