rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

(Mar)Drömmar

Kategori: Kakor

Mardrömmar var precis vad min morfar kallar de här kakorna! Anledningen var att de är så sköra att de smulades sönder i händerna på honom.
Jag älskar drömmar. Klassiker som aldrig blir omodern. Och långt ifrån nyttiga... Men vem vill vara nyttig när det är fikadags? Dessutom är de perfekta som tröstkakor när man är ledsen. För vem som helst blir glad av socker, och socker är det mycket av i drömmar(och andra kakor såklart).
Det är ett gammalt recept, så de mäts inte i dl, utan kkp(kaffekoppar). Och det är precis det jag använder när jag bakar de här kakorna, en kopp att mäta med! För att spara disk mäter jag först upp socker i en bunke. Sen, i en mindre skål, mäter jag upp mjölet. Sen smöret och sist oljan! Då behöver man inte byta kopp ;)
Jag gjorde de söta små rackarna igår. Jättegoda till tårtan!
För den som vill mäta i dl så tipsar jag om att utgå från att 1 kkp är 1.5 dl
Det är en ganska stor sats. Jag fick nästan 3 plåtar kakor.
 
Blanda i bunke:
1 kkp margarin/smör
1 kkp kronolja (Jag använder rapsolja, funkar lika bra)
3 kkp socker
För att det inte ska bli smörklumpar börjar jag med att blanda socker och smör, sen häller jag i en skvätt olja i taget och rör. Jag e lite latmaskig så jag använder elvisp och degkrokar när jag gör kakdeg.
 

Blanda i skål:
3 kkp vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornsalt
 
Tillsätt mjölblandningen i smeten, blanda noga och rulla små bollar och lägg på plåt.
Efter en stund kände jag att det var inte så kul att kladda med kakdeg, när jag tidigare hade kladdat med både bröddeg och sockerkakssmet. Så jag fick en snilleblixt och använde ett matskedsmått som jag använde för att skopa upp deg o sen knacka ut på plåten. Mindre kladd, plus att kakorna blev lika stora och fick fin form! Fan vad praktiskt! Eller ja... lite mer fick jag kladda. Ibland ville degen fastna i måttet, så det var bara att gräva ur, forma till en boll och lägga bland sina kompisar på plåten.
Grädda kakorna 150 grader varmt, mitt i ugnen, ungefär 10-13 minuter. De ska ha fått den läckra spruckna ytan när de är klara
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: