rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Mjölkstuvade makaroner och köttbullar

Kategori: Pasta

Enkelt och gott! Men är man inte rädd att mjölken ska koka över? Mitt tips är att mäta upp makaronerna innan mjölken har kokat upp. För så fort mjölken börjar stiga i kastrullen, på med makaronerna, rör runt, sänk värmen. Det är makaronerna som får mjölken att sjunka, så är de redan uppmätta i en tillbringare så är de redo att hällas i mjölken utan att att du får skrubba spisen efteråt.
 
Vi är 5 personer som käkar här hemma, så jag går alltid efter de här måtten när jag mjölkstuvar makaroner:
1,5 L mjölk
8 dl makaroner
Lite salt

Jag kokar upp mjölken med saltet och är hela tiden beredd på att hälla över makaroner. När de är i och jag har rört om, så sänker jag värmen till ungefär siffrorna 4-5(då har jag 9 olika temperaturer på spisen. Har du 12 så blir det 5-6) på spisen. Sen får makaronerna småkoka utan lock tills de är klara. Rör om ibland.
När är de klara då? Smaka på dom! Är de mjuka är själva makaronerna klara, men hur är mjölken? Det är inte gott om mjölken är för blöt, den ska ha kokats ner till en smått trög, lite geggig sås. Då är de som godast! Lite ketchup på det, och så köttbullar :) Mumsegott!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: