rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Pannkisar och äppelpaj

Kategori: Desserter

Serverade med hallonsylt är bara så mumsigt :P Pannkakor är dessutom bra mat om man vill äta billig mat. Man kan spara en del på att äta någon form av pannkaka en gång i veckan.
Det här receptet räcker till 5-6 personer. Kanske lite mer, beroende på hur mycket var och en äter. Det brukar bli pannkisar över, som farsan kan lägga matlåda på.
 
1.5 l mjölk
8 dl mjöl
5-6 ägg
25g margarin/smör
Salt
 
Börja med att knäcka äggen(börja med 5, men går pannkanan sönder eller fastnar i pannan trots smöret så vispa i ett extra ägg) i en rymlig bunke, häll i lite mjöl och vispa. Varva sen med mjöl och mjölk och vispa så klumpfritt det går. Smält smöret, jag gör det i stekpannan jag ska steka i, och vispa ner det i smeten. Salta lätt.
Stek på medelhög värme, vänd när smeten på ovansidan har stelnat. Stek en stund till och lägg över på ett fat. Fortsätt så tills smeten tar slut. Ät med en god sylt, socker eller sirap. Eller gör crepes.
Här hemma brukar vi , förutom sylt och socker, ställa fram rå falukorv och ost att äta till. Ja, det låter konstigt, men det är gott! Så varför inte prova? Är det inte gott så är det bara att lägga in allt i kylen igen. Inget att klaga på!
 
Är det så här mycket smet så är ett tips att använda 2 stekpannor, eller en stekpanna och ett plättlagg. Sätt på lite bra musik så blir det roligare. För att steka pannkisar blir snabbt tråkigt. Jag gillar att lyssna på äldre tjej-rock när jag steker pannkakor, så som Girlschool och Joan Jett.
 
 
Även om saker och ting står i frysen så håller det inte för evigt. Men det finns vissa fördelar med det... För jag hittade 2 små aluminiumformar med äppelpaj. Så jag ställde in dom i ugnen, varmluft 125 grader, och tinade dom. Varm äppelpaj med kall vaniljsås är så djävulskt gott! Det är en bra sak med hösten, förutom halloween. Ena grannen har ett stort äppelträd på sin tomt, men använder inte så mycket äpplen. Så i höstas fick jag en stor ica-kasse med äpplen. Det blev många goda pajer och kakor och muffins :) Det är hans äpplen som finns i de här pajerna.
Vi har äppelträd på våran lilla tomt också. Och smultron, päron, druvor, hallon, vinbär, blåbär... Vi har säkert mer, men jag minns i så fall inte vad. I höstas så tryckte vi ner vitlöksklyftor i jorden. Få se om vi får någon vitlök i sommar :)

 
Rock on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: