rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Råsockerkaka med chokladglasyr deluxe

Kategori: Bakverk

Morsan har haft det jobbigt på sistone. Det har märkts, både på hennes beteende och det hon skriver på sin blogg. Men något som alltid piggar upp ett ledset ansikte är en god kaka. Speciellt en med choklad.

Jag blev sugen på att baka, men visste att vi har knappt nåt socker hemma. Men så rotade jag i skafferiet och vad hittar jag? Ett paket råsocker! Bakdags!!
 
Jag utgick från ett vanligt recept på sockerkaka och använde råsocker. Fick vispa längre än om jag hade använt vanligt strösocker. För råsocker är mer grovkornigt. Och för att piffa upp kakan lite så gjorde jag en chokladglasyr enligt ett recept från en chokladbok, plus att jag svätte i lite kallt kaffe.
Satan vad gott det blev!
Kunde nätt och jämt sluta äta! Men måste ju spara en bit till farsan, som jobbar nu och kommer hem till middagen, som idag blir en av de vanligaste vardagsrätterna i Sverige ;) Kan ni gissa vad?

Men nu till kakan igen!
Jag använde en hjärte-form, mycket för att pigga upp morsan, men också för att den är söt. Jag smorde och bröade det. När man bröar formar måste man inte ta ströbröd. Man kan ta vetemjöl. Eller kakao! Det brukar jag använda när jag bakar chokladkaka.
Knäpp på ugnen, 200 grader.
Smält 75g smör och häll i 1 dl mjölk.
Vispa 2 ägg med 2.5 dl råsocker(eller vanligt om du vill det) tills det blir pösigt och luftigt.
Blanda ihop i en skål: 3 dl mjöl, 2 tsk vaniljsocker och 1.5 tsk bakpulver.
Häll ner mjölblandningen i äggsmeten och rör ihop. Jag brukar skippa att sikta mjölet, men du kan ju göra det om du vill vara på säkra sidan.
Rör ner smörmjölken och blanda till en jämn, god smet.
Ner i formen, grädda i ungefär en halvtimme. Använd sticka för att känna efter om den är torr i mitten.
Vält upp på skärbräda. Vill inte kakan lossna så testa att slå formen i brädan några gånger. Sitter den fortfarande fast, så blöt en handduk och lägg på formen.
 
När kakan hade svalnat så vispade jag ihop en skitgod glasyr, en som inte är sådär florsocker+vatten, utan en godare, men minst lika lätt att göra som florsocker med vatten. Börja med att sikta 3.5 dl florsocker och 3 msk kakao.
Smält 25g smör och blanda ner. Mät upp 0.75 dl mjölk och skvätta i lite i taget tills du tycker att konsistensen är bra. Jag gjorde misstaget att hälla i mjölken innan jag blandade ner det kalla kaffet, så min glasyr blev lite lös, men god i alla fall!
Kaffet är inte med i originalreceptet, men jag gillar att kombinera choklad med lite kaffe. Vill du ha någon form av smaksättning i flytande form, häll i det innan du har i mjölken, annars blir glasyren som min och rinner längs kanten på kakan. Men det kan vara riktigt snyggt ändå :)
 
 
 
 
 
Mamma och bröderna fixade i trädgården, så fick de kaka när de kom in. Skitgott, enligt bröderna. När morsan tog sin första bit så fick hon inte fram något annat än flämtningar, för att det var så gott ;)
 
 
If you play with fire, you're gonna get burned
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: