rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Ris med kyckling som inte är det minsta torr!

Kategori: Risrätter

Vi bestämde oss för att käka ris och kyckling här hemma idag. Men nån kyckling fanns inte hemma, så jag gick och handlade.
När jag kommer hem och morsan får veta att jag har köpt kycklinglår blir hon skeptisk. "Såna är svår att få till bra."
Men eftersom jag brukar lyckas så trodde hon på att maten skulle bli bra i alla fall. Och det blev den! Saftig och god. Yummie!
 
Jag stekte kycklingen i ugnen på 225 grader. Men först penslade jag dom med olivolja och kryddor. När kycklingen slängts in mitt i den varma ugnen satte jag på riset och sen kunde jag gå därifrån! Maten skötte sig själv, jag var bara tvungen att komma och sänka temperaturen på spisen när vattnet började koka i riskastrullen och för att kolla kycklingen någon enstaka gång.
Enligt ett tips så skulle kycklingen vara klar efter en halvtimme. Det var den inte! Saften var röd när jag skar en skåra för att titta på köttet. Jag hade snarare kycklingen i ugnen ungefär 45 minuter. Så räkna med det, men titta till de små rackarna efter en halvtimme. Min kyckling var fortfarande lite halvfryst när jag ställde den i ugnen, så det kan vara därför det tog sån tid.

Kryddorna jag använde var salt, svartpeppar och lite grillkrydda, men du kan krydda med det du gillar. Men var inte lika feg som mig med kryddorna! Det smakade inte så mycket, mest kyckling. Och lägg kycklingen med skinnsidan neråt och pensla oljan på själva köttet. Det ger inte så mycket smak om man kryddar skinnet som man ändå petar bort.

Servera kycklingen och riset med någon god sås. Vi hade ingen curry hemma att göra currysås på, så vi använde mangoraja! Speciellt morsan älskar mangoraja när vi äter någon form av kyckling med ris.
 
 
Som ni ser så har det blivit lite mer färg här. Min snälla syster har lekt lite och hjälpt till att få bloggen mer personlig. Härligt att se lite färg, för bara svart och vitt blir så jävla tråkigt till slut. Jag tänkte även be min ena farbror lite snällt att rita nåt roligt att klistra fast i headern (Det svarta fältet där det bloggens namn och snabb presentation, det som numera står med röd text)
 
Men nu ska jag smälta den goda maten. Och lyssna på musik. Och äta godis (godisråtta som jag är) ;)
Vad är god fredagsmat enligt er?

All hail the metalgods!
Rockbruden

Kommentarer

  • Kerstin säger:

    Ser smaskens ut! Vi bjöds på pervers kyckling i påskas (Björns storebrors uttryck) Vi hittade flera varianter på nätet under "beer can chicken". Det var också jättegott och saftigt!

    2013-04-20 | 10:10:07

Kommentera inlägget här: