rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Salt och peppar...

Kategori: Allmänt

...är nog de vanligaste kryddor i hela världen. Salt finns vart man än vänder näsan. Det finns i svensk mat, i amerikanskt, i asiatiskt, i allt! Vad vore mat utan salt? Smaklös, det e vad den vore! Så vi ska tacka högre makter (eller nåt sånt) att vi har salt.
Vissa föredrar bara en gnutta salt, för att smakerna ska smaka mer, medan andra vill ha så mycket salt att tungan drar ihop sig.
Jag är lite både och. Vissa saker vill jag ska ha lite mer salt än andra. Salt på pommes frites är helt oslagbart! För att inte tala om att rimmat fläsk är så sjukt gott och salt. Det bästa är ju att man inte behöver tillsätta nåt salt, eftersom rimmat fläsk redan är salt tack vare att rimning innebär att man lägger köttet i saltlag för att konservera det. Det är en gammal metod som har använts väldigt länge.
I bröd och bakverk ska det vara lite salt, bara en "liten skvätt" för att locka fram alla smaker ur sina gömställen. Nästa gång du bakar, så våga tillsätta en nypa salt. Det kan göra skillnad.
 
Och peppar... Jag skulle inte kunna leva utan peppar! Vanlig, hederlig svartpeppar har jag i mycket av min mat. Men även andra sorters peppar, som vitpeppar. Finmalen vitpeppar är mumsegott att krydda fläskkotletter med. Salta och peppra på båda sidor, sen ner i stekpannan!
Så, svartpeppar och vitpeppar använder jag mest. Det går ner i mycket av min mat. Pastasåser, grytor, olika mjölkbaserade såser, på kött av olika slag, i omelettsmet och äggstanning till matpajer. Listan kan göras lång.
Sen ska vi inte glömma grönpeppar och rosépeppar. Vilka höjdare! När det är dags för en god middag bestående av potatis, gott kött (eller fisk om man föredrar det) och sås, så testa att mortla lite korn av antingen grön- eller rosépeppar och vispa ner i såsen. Mmm, det vattnas i munnen bara jag tänker på det.
Rosépeppar är även gott i pastasåser har jag märkt (även om vissa i familjen inte håller med). En helt vanlig ost och skinksås som får skjuts av lite mortlad rosépeppar är jättegott.

Lite roligt vetande om peppar är att både vit-, svart- och grönpeppar är från samma växt! Skillnaden är att vitpeppar görs på pepparfruktens kärnor när de är mogna, svartpeppar görs av omogna kärnor som kokas innan de torkas, och det är därför svartpeppar har mörk färg. Grönpeppar görs också på omogna kärnor, men de konserveras eller frystorkas. De säljs som hela korn i de flesta mataffärer
Rosépeppar kommer från ett träd som inte har med pepparväxten att göra. Även rosépeppar säljs som hela korn, torkade.

Bild: santamariaworld
 

Hur mycket salt och peppar vill du ha i din mat?
Rock on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: