rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Steg för steg-Bechamelsås

Kategori: Sås

Eller vitsås, som vi brukar säga. Bechamel är en grundsås som görs av mjöl, smör och mjölk eller grädde. Den kan smaksättas och användas lite hur som helst. Som sås vid sidan av, i lasagne, vid gratinering, som stuvning... Ja, lite vad som helst!
 
Jag gör såsen på antingen 25 gram smör och matlagningsgrädde eller grädde, eller 50 gram smör och mjölk. Anledningen till att jag har mer fett om jag använder mjölk är att mjölk är inte lika fettrikt som grädde eller matgrädde. Används för lite smör om såsen görs på mjölk så tycker jag att såsen smakar tunt, det finns liksom ingen fyllighet i den då. Den blir lam, helt enkelt.
 
1. Smält smöret i en kastrull, gärna tjockbottnad, och ha i ungefär 2 matskedar vetemjöl. Vispa ihop och låt fräsa ett par minuter på medelstark värme. Fräser man inte så smakar såsen mjöl, blä!
2. Vispa i mjölken/grädden, häll i lite i taget och vispa kraftigt. 2.5 dl matgrädde eller så höftar jag med mjölken. Har jag matgrädde i så brukar jag även tillsätta lite mjölk, beroende på hur tjock såsen blir. Jag har i tills jag tycker såsen ser lagom tjock ut, sen skvättar jag i lite till. Såsen kommer tjockna lite till senare.
3. Ha medellåg-låg värme, såsen ska inte stormkoka, bara puttra lite. Nu är det dags att krydda! Tillsätt salt, eller soja om du vill ha en brun sås. Och sen: Vitpeppar! Finmalen vitpeppar har jag i och smakar mig fram tills jag tycker att den är bra.OBS! Tänk på att kryddsmaken kommer fram mer när såsen har fått puttra lite, så var lite försiktig.
4. Nu borde du ha en bra grund som småputtrar fint på spisen.Dags att putsa lite! Är den för tjock? För tunn? Mer salt? Är såsen tunn använder jag ljus redning, är den för tjock spär jag den med mjölk.
Jag brukar ha i en burk skivade champinjoner i såsen, det är skitgott!
Just idag skulle såsen ätas till lunchkorv och kokta potäter, så jag valde att ha den naturell. Smarrigt värre!
 
Metal on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: