rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Äppelpaj med botten och smul

Kategori: Frukt och bär

Jag har fixat till mitt vanliga recept på äppelpaj så att den fick en botten. Den är det bara att strunta i om du inte vill ha botten på din paj. Men det finns en anledning till att jag har bakat pajen såhär, och den får ni veta snart. Men nu får receptet duga!

Pajbotten:
150 g smör, kallt
2 tsk socker
5 dl mjöl
0.5 dl vatten

Skruva upp ugnen på 200 grader. Nyp ihop mjöl, socker och smör. Skvätta i vattnet, lite i taget, tills degen precis går ihop. Arbeta inte degen för mycket.
Tryck ut i en form, ända upp till kanterna. Ställ åt sidan medan du gör resten.

Smuldeg:
50 g smör
2.5 dl mjöl
0.5 dl socker

Nyp ihop ingredienserna lite slarvigt till en smuldeg.

3-5 äpplen, beroende på storlek och hur mycket äpple du vill ha i pajen. Jag tog 4 från trädgården, men kände att jag gärna hade haft i ett litet äpple till.
Socker efter smak, jag hade i 0.5 dl och fick en lite syrlig paj
Kanel efter smak

Skala, kärna ur och klyfta äpplen. Lägg i pajskalet, strö på socker och kanel. Strö på smuldegen och grädda mitt i ugnen 20-30 minuter, tills smuldegen har fått färg och äpplena är tillräckligt mjuka.

Låt svalna lite och ät med vaniljsås eller glass. Och godast blir det med glass med riktig vanilj i, vi hade carte dor. Mumsigt värre!

 
Fick ingen bra bild på en skuren pajbit med glass till, så ni får nöja er med en form-bild. Men pajen blev riktigt god! Vi hade farmor och farfar på besök igår, när jag gjorde pajen, och de tyckte att den var god. Även morsan sa högt att den var god. Så det var lite roligt att höra, speciellt när degen till pajskalet var improviserat. Jag såg på ett recept på pajdeg, men ändrade proportionerna. Och skalet blev jättefint!

Nu ska jag börja förbereda mig för att dra till jobbet. Arbetsträningen slutar nu den sista augusti och från och med första september så är jag anställd. Känns så himla roligt! Ännu gladare blev jag när chefen erbjöd mig tjänst på 75%, och inte 50 som det var tänkt från början. Mig glad!

Burn with me
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: