rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Bildbomb! Mina tårtor

Kategori: Tårta

Igår försov jag mig, idag ska jag ner på stan tidigare för att jag har lite hemligstämplade business för mig. Men jag tänkte ge er lite ögongodis i alla fall, även om ni inte får något recept. Jag tänkte att om jag har ork ikväll så ska jag baka lite. Låter bra, eller hur?

Men nu till bildbomben! Jag tänker visa er ett urval av de tårtor jag har gjort. Se och njut!
 

Först ut är en gräddtårta med volangkant. Ser ni den lilla tyllen till vänster om tårtan? Den använder man för att få till den dekorativa kanten. Man bara håller den spetsigaste delen av tyllen utåt och den lite bredare sidan mot tårtans kant och spritsar från sida till sida. 
Men ett varningens ord om ni vill göra detsamma, det går åt mer grädde av vad man tror.
Fyllningen minns jag inte vad det var, jag minns bara att det var något med banan i den.

 
 
En av tårtorna från mittslutprov i skolan. Slutproven var ett sista bageriprov där vi fick en lista på vad vi skulle göra, däribland en valfri tårta och min blev såhär. Extra hög (6 bottnar + fyllning!) och randig både utanpå och inuti. Fyllningen var en limemousse, mest för att jag ville fräscha upp tårtan och inte göra den för mastig.
 
 
 
Nästa tårta, även den från slutprovet, är en moussetårta med den klassiska smakkombon mörk choklad och hallon. Dekorationerna var enkla att göra, men jag fick beröm för kreativiteten! Ingen hade tydligen haft en tanke på att göra en chokladspiral och använda den som jag gjorde.

 
 
Ännu en tårta från slutprovet, och det här var mitt "varfria projekt" och min stolthet! Man såg tydligt att det var jag som hade gjort den ;) Smakerna minns jag inte helt, annat än att det var hallongrädde i den. Men god var den!

 
En annan gång, långt innan slutprovet skulle alla göra en valfri tårta med vintertema, och jag gjorde en kälke-tårta. Lite knepigt att få till kälken, men den ser bra rolig ut. Den var fylld med vitchokladgrädde och vaniljkräm
 
 
Och nu ännu en moussetårta, den här med chokladbotten, jordgubbsgelé och jordgubbsmousse med lime. Vi gjorde även en speciell kantdekoration som ni ser. Det är en sort mjuk kaka som man lägger i tårtringen(typ som ringen i en springform) innan man har i moussen. Sen fick vi dekorera hur vi ville och jag gjorde det enkelt för mig. Men visst är den vacker, om man bortser från kupolen? Locket alltså ;)

Vattnas det i munnen på er nu? Eller har ni inspirerats till att göra lite roliga tårtor? I vilket fall hoppas jag att ni njöt av att få se alla tårtorna.

Kommentarer

  • Åsa Mild säger:

    Jag vill ha allihop! Zebratårtan är ju så läcker,vad bra du är! Åsa

    2013-08-25 | 23:14:29
    Bloggadress: http://asamild.bloggo.nu
  • Jasmin säger:

    Alltså...helt underbar blogg! Du skriver på ett väldigt personligt och härligt sätt! Och bakelserna ska vi inte tala om..!

    2013-09-30 | 10:53:02
    Bloggadress: http://removeclothes.blogg.se

Kommentera inlägget här: