rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Chokladcupisar med blå vaniljfrosting

Kategori: Bakverk

Det blev cupcakes med blå frosting, precis som kusin A ville. Vi bakade de här igår och hade riktigt roligt.
Och så hade vi lite roligt att dekorera med. Minimarshmallows, kokosflingor och minipärlor. Minipärlorna är Dr Oetker och säljs i en rund burk som är delad i fyra, så man får 4 färger. Grön, lila, blå och vit. Och just för att frostingen var blå så använde inte vi de blåa pärlorna, men de andra färgerna. Dock är det lite svårt att se den gröna färgen på bilderna tycker jag. Cupisarna fick frosting och dekor på kvällen, och därför är även bilderna tagna då, så de bästa bilderna är det knappast. Men inget är perfekt hela tiden, inte ens en bloggerskas bilder ;)
Muffinsreceptet fick jag ändra lite, för det blev mer deg än smet! Jag löste det, och fick något som påminde om kladdkakemuffins. Jättegott! Frostingen experimenterade jag fram.

Muffins, cirka 16 stycken (jag fick 15)

2 ägg
3 dl socker
3.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 dl neutral olja, typ rapsolja
1 dl mjölk

Skruva på ugnen på 175-180 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en skål.
Vispa ägg och socker tills det är ljust och fluffigt, som Maria Montazamis hår ungefär.
Blanda/sikta i mjölmixen i äggsmeten och blanda ihop. Rör i oljan, sen mjölken.
Häll ner i formarna och grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. Mina stod inne i nästan 20 innan jag tog ut dom.

Är de fortfarande lite kladdiga, som kladdkakemuffins, så sjunker muffinsarna ihop i mitten. Men det går att dölja med frostingen. Låt kallna helt innan du har på frostingen.

Frostingen

200 g philadelphiaost eller annan naturell färskost
50 g smör
0.5 dl mjölk
0.5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
2.5-3 dl florsocker (mer om du vill ha en fastare frosting)
Blå karamellfärg (valfritt)

Börja med att vispa ihop färskosten och smöret. Ha i vaniljpulvret och mjölken. Ha sen i florsockret, lite i taget, tills konsistensen blir som du vill ha den. Ha sen i karamellfärg om du vill ha det. Spritsa sen på muffinsarna och dekorera hej vilt!
Frostingen räcker till en liten klick på varje muffin. Dubbla receptet om du är en sån som vill ha mycket frosting på. Men är du lite som mig(eller iaf som jag är ibland) o föredrar mindre mängd frosting om den är ganska söt, så räcker det till alla muffinsarna.

 
Alice dekorerade sina cupcakes så här, 2 med varje färg på strösslet. Den i mitten är grön, men det är som sagt svårt att se. Men i verkligheten är färgerna jättefina.



 
Såhär dekorerade jag mina. Jag tycker om när alla inte ser likadana ut. Jag tycker att det höjer känslan av att de är hembakta!
Vi lämnade en muffins utan strössel, för morsan ville inte ha något sånt. Det räckte med muffins med frosting för henne. Men gott tyckte hon att det var ;) Det tyckte även alla andra som har smakat. Och de är fortfarande goda efter en natt i kylen. Frostingen hade stelnat till lite, men den såg precis likadan ut som dagen innan, så frostingen håller formen. Strösslet hade färgat av sig lite, och om man stör sig på det så löser man det enkelt genom att inte dekorera cupisarna förrän man ska äta dom. Och bara dekorera så många som kommer att gå åt. Busenkelt!
Men jag stör mig inte på att strösslet har färgat av sig lite. De smakar ju likadant ändå, och det är det som är huvudsaken, tycker jag.

Men nu ska jag lyssna på lite Judas Priest, äta en till cupcake och ladda inför morgondagens jobb. Och försöka låta bli att tycka synd om hunden. Märta har eksem som hon inte vill sluta klia på, så nu har hon tratt och så har morsan rakat av det mesta av hennes päls. Det är mest ryggen och sidorna som pälsen har kortats ner ordentligt. Rakapparaten kunde inte ta mer än så, men även om Märta skäms hur mycket som helst nu så kommer hon ju må bra sen. För det första får eksemen läka ifred, sen blir det inte lika varmt åt henne, då hon vanligen har både päls och tjock underull som gör att hon inte vill gå på promenad, för att det är för varmt. Så även om det verkar elakt att raka hunden, så mår hon snart bättre. Och päls växer, det är långt lagom till hösten och vintern, då den behövs!

Metal on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: