rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Gårdagens kvällsmat: Stekta äpplen

Kategori: Frukt och bär

Syrligt, sött och kaneligt. Och ett bra sätt att använda äpplen på om man har sådana i överflöd. Eller om man helt enkelt är sugen på ett enkelt kvällsfika eller mellanmål. Jag åt det igår kväll till kvällsmat. Jag kände ett starkt sug efter just stekta äpplen.
Sockret kan man minska och öka, beroende på vad man själv föredrar. Jag vill ha mina äpplen syrliga, så jag hade inte så mycket socker. Men är du en sockerråtta så ha bara i mer socker.

2 äpplen
En klick smör
1 msk socker
Kanel

Skala och klyfta äpplena. Smält smöret i en stekpanna på ganska stark(men inte högsta!) värme och släng ner äpplena. Strö på sockret och så mycket kanel du vill ha. Svep runt med stekspade och se till att äppelbitarna får lätt stekyta på alla sidor.
Sen är det bara att steka tills äpplena är som du vill ha dom. Jag vill fortfarande ha lite krisp i frukten, men vill du ha äpplena genomstekta och mjuka så stek vidare. Testsmaka en bit och känn efter om de smakar bra och konsistenden är som du vill ha den.

Sleva över i en skål och ät med något gott till. Mitt förslag är vaniljglass, men igår åt jag äpplena med vaniljsås för att glassen var slut.

 

Yummie yummie! Ytterligare två äpplen borta från trädet. Bara typ 20 kvar... Men redan imorgon tänkte jag använda upp några till!

Kickstart my heart!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: