rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Improviserade snabbkaka

Kategori: Bakverk

Jag fick för mig att spontanbaka brownies innan jobbet! Bara att det fanns ett, nej två, problem. Inget strösocker och inget bakpulver. Men jag löste det i alla fall! Kruxet var att jag gräddade kakan för länge, så de blev inte sådär kladdiga som de ska vara. Sen hade jag velat ha mer chokladsmak. Möjligen hade chokladsmaken blivit bättre om jag hade haft strösocker istället för sirap, just för att sirap är lite kolaaktig i smaken.
Men en god kaka blev det i alla fall, men jag tänker inte kalla det för brownies. Men den gick fort att göra! Därav namnet.

100g smör
100g choklad (jag använde mjölkchoklad, men du kan ta mörk om du vill)
2 ägg
1 dl sirap
1.5 dl mjöl
0.5 tsk bikarbonat

Skruva upp ugnen på 175 grader.
Smält ihop smör och choklad på svag värme. Blanda mjölet med bikarbonatet. Knäck i äggen i kastrullen och vispa ihop. Ha sen i mjölet och sirapen. Vispa ihop till en slät smet.
Klä en form, typ 20x30cm (min var typ 17x26 cm) med bakplåtspapper, häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ungefär 25 minuter.

Egentligen skulle det vara 2 dl strösocker och 1 tsk bakpulver. Och nästa gång jag gör de här så ska jag grädda dom i 20 minuter, inte 25.

Gottigott för att vara misslyckade brownies :P nu ska jag slänga upp väskan på axeln och kuta till bussen!

Rock n roll saved my life
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: