rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Isglass på vattenmelon

Kategori: Frukt och bär

Isglass är bland det härligaste man kan svalka sig med en tokvarm sommardag. Men blir det inte ibland lite väl sött om man gör dom på saft? Inte för att det är något fel med det, men ibland är man sugen på något mindre sött. Det tänkte jag när jag såg en bit vattenmelon i kylen och tänkte på en bild på facebook(Rockar fett vid spisen finns på facebook och bloglovin, utifall ni inte visste ;)) jag såg för ett tag sen. Där hade man gjort isglass med melon som man hade mixat, och sen hade man petat ner en massa bär och frukt i bitar och sen fryst in. Det verkade ju himla gott, tänkte jag och bestämde mig för att prova i sommar.
Jag startade med bara vattenmelon. Och just för att alla glassformar rymmer olika mycket så är det svårt att berätta hur mycket melon det går åt varje glass. Man får helt enkelt höfta lite och gissa. Mixar man för lite är det bara att mixa lite till.
Och enklast blir det ju om man använder kärnfri melon, sen är det bara att peta ner i mixern och köra! Det stänker en del, så är du rädd om kläderna så använd en mixer och inte stavmixer.


Smakade inte så mycket, mest is med en lätt smak av vattenmelon i efterhand. Sög man på glassen så kände man smaken bättre, men sög man ju ur saften och glassen smakade bara is. Så ingen jättehit med bara vattenmelon. Kanske för er som föredrar milda smaker?
Vill man ha mer smak på själva melonen så kan man testa en mer smakrik melon eller mixa med något mer i melonen. Jag undrar hur det skulle bli om man hade i lite ananas eller apelsin.
Man kan säkert smaksätta med juice istället för bär om man vill det.

Men uppfriskande var det i alla fall! Jag mumsade i mig en pinne melonglass på altanen efter jobbet i tisdags. Då gick det att vara ute, till skillnad från tidigare den dagen. Det var varmt och riktigt fuktigt ute, vilket resulterade i luft som drog tankarna till luften i en bastu. Kvav och otäck, hua. Men mot kvällen, när jag väl var hemma, så var luften lättare att andas.

Die my darling
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: