rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Köttfärspaj med paprika

Kategori: Paj & Pizza

Jag har fått stå för maten idag. Wiie! Roligt, tills jag såg att det inte fanns så mycket mat hemma. I princip inget kött alls och lite taskigt med grönsaker. Men i frysboxen hittade jag köttfärs, och det brukar man kunna göra lite roligt på. Småpratade med en vän, som tipade om paj. Sure, paj är gott!
Men jag gjorde lite för lite pajdeg, såg jag när jag skulle fylla det förgräddade skalen. Därför tycker jag att ni borde dubbla pajdegen. Sen skulle jag ha kryddat köttfärsen lite mer, den blev så tam. En dutt cayennepeppar kanske hade givit pajen lite mer smak, tillsammans med lite mer salt och peppar.
Men annars så blev pajen riktigt god!

Pajdeg(dubbla receptet så räcker det till en normalstor form):
100 g smör
4.5 dl mjöl
2-3 msk kallt vatten
Nypa salt
 
Fyllning:
750-800 g köttfärs
1 gul lök
Salt
Peppar
1 msk tomatpure
1 msk mjöl
1 paprika
1.5 dl creme fraice
En näve ost

Skruva upp ugnen på 175 grader och börja med degen: Nyp ihop mjöl, salt och smör. Skvätta i vattnet och arbeta ihop en deg. Tryck ut i en form och förgrädda mitt i ugnen i 10 minuter.

Nu till fyllningen: Hacka löken och fräs i en stekpanna.  med köttfärsen och bryn. I med tomatpuren, smaka av med salt och peppar. Pudra över lite mjöl om köttfärsen har släppt mycket köttsaft. Det är mest för att undvika att pajen blir blöt.
Ha köttfärsen i det förgräddade pajskalen, lägg på paprikan, skuren i strimlor. Bred på creme fraicen och strö på osten. Grädda mitt i ugnen i 20-30 minuter, tills allt är varmt och mojsigt!



Min mat brukar inte vara så fin att se på, så jag passade på att fixa en snygg paj när jag ändå var igång ;)
 
 
Klar! Bara att käka med lite vitlökssås, eller någon annan god sås, och lite grönsaker!

I wanna rock!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: