rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Mitt första örtsalt

Kategori: Kryddor

Meningen var att jag skulle lägga in ett bröd idag som jäste under natten, men brödet blev inte som jag ville ha det, så jag ska göra ett nytt och hoppas det blir bättre. Idag får ni istället mitt första örtsalt.

Jag gjorde en liten sats, just för att jag inte visste om metoden jag använde var bra. Men jo, det gick riktigt bra. Men några små ändringar ska jag göra. Jag ska först och främst ta bort stjälkar och använda enbart bladen. Sen ska jag nog hacka storbladiga örter innan jag mortlar dom, men det är nog det enda. Och så kanske jag gör en större sats!

1 liten skål blandade örter, ihoppressat var det typ 1 dl
Knappt 1 dl grovt havssalt

Jag började med att riva större örter i mindre bitar. Sen lade jag alla örter i morteln och stötte och rörde runt tills örterna hade börjat släppa ifrån sig sina vätskor. Då hade jag i saltet och mortlade tills allt var finfördelat. Det tog sin lilla tid, men det blev riktigt bra om man bortsåg från stjälkarna. Större satser kan man säkert göra i matberedare!
Sen spred jag ut den lilla saltmixen på ett bakplåtspapper och ställde in i 100 grader ugnen, varmluft, och rör ofta. Det går säkert på vanligt vis också, om du inte har en varmluftsfuktion på din ugn, men då blir det nog bäst att sänka värmen till typ 50-75.

Torktiden beror på vilka örter du har använt, då alla örter har olika fuktighet. Jag använde gräslök, rosmarin och basilika och det tog ungefär 30 minuter att torka min lilla sats. Det tar säkert längre tid att torka större satser.

 
Mitt salt blev roligt grönt. Fint att ha i en liten glasburk bredvid spisen bland allt det svarta och vita. Nu hade jag ingen lagom stor, fin burk att ha saltet i, så det fick bli den där lilla skålen. Men den är ju också söt!

Nästa gång ska jag mixa i andra örter och kryddor. Undrar hur det blir om man blandar i lök? Eller lite chili? Kan vara värt att testa ;)

I wanna rock
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: