rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Quesadilla-frukost efter gårdagens tacos

Kategori: Bröd

Dagen efter att vi har ätit tacos brukar jag spara lite av grönsakerna och osten, plus ett bröd. För då kan jag göra quesadilla till frukost dagen efter!
Quesadilla är en rätt där man fyller tortillabröd med något gott och sen steker eller grillar det. Använd gärna grillpanna när du steker brödet, då får det dekorativa ränder. Dock har inte jag någon grillpanna, så jag använder en vanlig stekpanna med teflonbeläggning.
Vad gäller fyllning så kan den varieras efter vad du har hemma. Olika grönsaker, kanske lite överbliven kyckling, korv eller vad du nu har. Dock bör det vara mat som är tillredd på något vis. Vill du ha kyckling i så tillaga den först. Kryddor kan du också variera efter smak.

1 Portion

1 tortillabröd
Ungefär 2 nävar fyllning, i mitt fall gurka och paprika i bitar
En skvätt olivolja
Salt
Peppar
1 rejäl näve riven ost

Lägg fyllningen i en skål, ringla över oljan och krydda. Rör runt och låt stå och dra några minuter.
Lägg fyllningen på en halvan av brödet, strö på osten och vik ihop.
Hetta upp en stekpanna eller grillpanna och stek quesadillan i olja på medelstak värme tills osten smälter och brödet har fått fin yta. Vänd och låt få fin färg på andra sidan också.
Klart!

 
 
Min frukostvariant av quesadilla! Lagom stor, inte för mastig men man blir ändå mätt. Jag brukar föredra att dricka någon form av juice till, och idag blev det tranbärsjuice!

Idag har jag även bakat lite med kusinen. Och mer blir det, den bakglada tokan insisterar på att göra cupcakes med blå frosting på. Vi får se hur det blir. Ni kommer självklart få veta genom ett inlägg senare ;)

All hail the metalgods
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: