rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Röra-ihop-äppelkaka

Kategori: Bakverk

Första gången jag åt den här kakan var det en kompis till mamma som bjöd på den. Så jäkla gott! Och enkel att göra. Det är bara att röra ihop alla ingredienserna, ner i en form och grädda.

100 g smör
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2-3 äpplen, beroende på storlek och hur mycket äpple du vill ha i
Kanel
Torkad ingefära
Skruva upp ugnen på 175 grader
Skala, kärna ur och klyfta äpplena, lägg i vatten medan du gör smeten så blir de inte bruna. Smält smöret, blanda ihop med alla andra ingredienser. Kanelen och ingefäran höftar jag alltid med, men jag skulla gissa att det blir väl mellan 1-1.5 tsk kanel och drygt hälften av ingefäran.
Häll smeten i en smord och bröad form och grädda mitt i ugnen i 30 minuter.
Servera med vaniljsås

 
Enklare äppelkaka får man leta efter. Nu när äpplena är fina ska jag baka ett gäng såna här kakor, frysa och ta fram när helst jag känner för det. Det är alltid mysigt att sitta inne en regnig höstdag och äta varm äppelkaka med kall vaniljsås.

Keep on rocking in a free world
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: