rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Snabba mellanmålsbullar

Kategori: Bröd

Fick för mig att jag skulle baka lite bröd, för det var toklänge sen. Men i med att det inte är morgon, och därmed inte frukost längre, så blev det mellisbullar :) Och det här brödet behöver bara jäsa en gång, så man kan baka ut direkt, låta ugnen bli varm under jästiden och så gräddas de snabbt

16 bullar

50 g jäst
50 g smör, smält
5 dl mjölk (jag hade i lite vatten, då mjölken inte räckte ända upp)
1 tsk salt
3 dl rågsikt
7-9 dl vetemjöl

Värma smör och mjölk tills det är fingervarmt. Smula jästen i en bunke och lös upp i lite av mjölken.
I med resten av mjölken, saltet, rågsikten och 7 dl mjöl. Är degen för kladdig så ha i lite till. Men lite kladdig ska degen vara, annars blir brödet torrt för att det är för mycket mjöl i.
Baka ut 16 bullar och lägg på plåt, 8 på varje, täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter. Låt under tiden ugnen bli 250 grader varm.
Grädda bullarna mitt i ugnen, 7-10 minuter, och låt svalna under duk.

 
 

Jättemums mellanmål :P Nu slipper jag vara tokhungrig ändå till klockan 5, då äter jag "lunch" på jobbet.

Sista arbetsdagen den här veckan, sen är det helg. Det verkar bli regnigt, och det innebär innesittande och baka en massa :) Kanske kan få lite hjälp av lilla kusinen. A gillar att baka, så jag tror att hon gladeligen hjälper mig att baka kakor ;) kanske ska göra en kakdeg som man kavlar ut och stansar ut figurer? Sånt brukar ju barn gilla.

I wish I had an angel for one moment of love
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: