rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Ischoklad vit som snö

Kategori: Godis

Eller ja, nästan så ;)
Vem åt inte ischoklad redan som barn? Jag älskade i alla fall ischoklad när jag var mindre, men kände för några år sen att jag liksom växt ifrån det. Synd. Och den ischoklad som vi gör är en blandning av lika delar ljus och mörk choklad, plus kokosfett.
Men så förra julen ville mamma testa något nytt o gjorde ischoklad på vit choklad. O fy jävlar, vad gott! Jag vet inte hur många jag klämde i mig första dagen ;)
Nu har jag gjort vit ischoklad, och får kämpa för att inte gå och nalla ur burken hela tiden.

100 g vit choklad
50 g kokosfett

Hacka chokladen och skär kokosfettet i mindre bitar. Smält samman i ett vattenbad på spisen. Häll upp i formar. Jag hittade hjärtformade formar på ICA som såg för söta ut, så jag köpte såna istället för de klassiska runda :)
 


Mumsigt! Enkelt och gott julgodis. Görs i ett nafs och går att smaksätta. Apelsin- eller citronskal, hackade nötter, kokosflingor... Men jag vill ha min ischoklad naturell :)

Snart ska jag fixa klart inläggen med knäck och wienernougaten. Efter det finns det ännu lite mer godis att göra, plus bröd och småkakor. Och nu är det 2 veckor kvar till jul. Fler än jag som längtar till en av årets bästa dagar?

Rock n roll will never die!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: