rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Pepparkakor

Kategori: Småkakor

Pepparkakan är nog den kaka som vi förknippar med julen allra mest. Det blir helt enkelt ingen jul utan pepparkakor, håller ni inte med?
Våra pepparkakor är lite mildare i smaken än de flesta andra, och passar huvudsakligen de som kan tycka att andra pepparkakor är för starka. Jag brukar föredra de lite starkare, jag gillar när man känner tydliga smaker, men det gör inte morsan ;) men de milda är också goda. Ett glas hallonsaft till att doppa kakorna i blir kalasgott det.

½ kilo smör
½ kilo(6 dl) strösocker
2 msk sirap
2 ägg
1½ msk ingefära
1½ msk nejlika
2 msk bikarbonat
1 kilo(17 dl) vetemjöl

Börja med att blanda smöret med socker och sirap. Blanda sen ner kryddorna och äggen. Blanda en del av mjölet med bikarbonatet och blanda ner i smör-blandningen. En del av mjölet ska vara med till utbaket, så ta inte allt. Ett tips är att börja med 14 dl och sen pytsa i lite i taget tills degen är som en pepparkaksdeg ska vara.
Plasta in och ställ in i kylen över natten
När det är dags att baka, knäpp på ugnen på 200 grader, knåda degen smidig, kavla ut och stansa ut kakor. Grädda 5-10 minuter. Jag går inte efter tid när jag bakar pepparkakor, jag avgör på färgen när de är klara

 
Den lilla pepparkaksgubben blev lite blek, men bocken bredvid gubben är, enligt mig, perfekt. Just kakorna på bilden är gjorda med mini-formar, så de är rätt små, som munsbitar. Jättebra till glöggbordet!

Jag har även gjort ischoklad, brända mandlar och wienernougat, recept på det kommer senare i veckan. Och mer blir det. För jag är verkligen inte klar med julbaket. Inte på långa vägar ;)

He is the painkiller
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: