rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Vanlig knäck

Kategori: Godis

Helt vanlig, simpel, god knäck. Inget konstigt! Och att receptet är lätt att komma ihåg är ett plus.
Jag vill gärna att knäcken ska vara ganska kladdig med lite hårdare yta, mest för att de inte ska kladda ihop. Men de ska vara så sega och kladdiga att de fastnar i tänderna. Då är dom som godast tycker jag.
 
60-70 stycken

2 dl grädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap

Förbered med knäckformar på en plåt eller bricka. Lägg hellre ut för många formar än för få.
Blanda allt i en kastrull, låt koka upp och koka tills den når rätt temperatur(se längre ner för tabell).
Häll upp knäcken i formarna. Jag brukar använda en såsslev. Allt med en lite pip i änden gör att det blir mindre spill, och därmed även mindre brända fingrar förhoppningsvis!
Låt stelna, gärna i kyla.
Släng ner i en fin burk och voala! Ett av julens mest klassiska julgodis är klart och redo att ätas! Vill du ha i hackad mandel så ha i det, men jag gillar inte det. Jag har däremot testat att strö lite kokosflingor på knäcken innan den har stelnat, och det blev riktigt gott! Så det är ett tips för er kokosälskare!


Alla vill ha knäcken olika hårt kokta. För att få knäcken som du vill ha den är det klokast att ta en digitaltermometer och kolla temperaturen på smeten. Tänk på att vara snabb, smeten kan plötsligt hoppa upp i temp och sen svalna lika fort och stelna i kastrullen.
122 grader: Mjuk
125 grader: Mjuk och seg utan hård yta
126-130 grader: Segare än 125 och med lite hård yta
130-145 grader: Hårda på utsidan med en liten seg kärna.
150-160 grader: Nu är det inte knäck längre. Det är hårda karameller!

Ett sista tips. Knäckrester i botten av kastrullen är knappast roligt att skrubba. Lösningen är att hälla vatten i kastrullen och låta den stå tills smeten har löst sig. Vill du snabba på det hela så ställ den vattenfyllda kastrullen på spisen och låt bli varm. Låt den sen stå där på den fortfarande varma plattan tills knäcken är borta. Det funkar även för rester av smält socker efter att ha byggt pepparkakshus!

Det som finns kvar att göra av allt julgott är 2 mjuka kakor som föräldrarna har bett om. En av dom är råsockerkaka med chokladglasyr och en mjuk pepparkaka efter ett recept som farmor fick för många år sen. Men receptet på den kakan tänker jag faktiskt inte ge er. Vissa saker ska man hålla för sig själv, och den här kakan är en sån sak.
Jag tänkte skriva ett inlägg till på måndag där jag berättar lite grann om hur vi firar jul här hemma. Alla har ju lite olika saker som "måste" göras varje jul. Efter det tar jag lite julledigt och är tillbaka till mellandagarna.

Metal on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: